بر یکس؛ در وازه اقتصادهای نوظهور جهان

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت:  

 

 

 

 

«مانعی برای عضویت ایران در گروه اقتصادی بریکس وجود نداشته و روند درخواست ایران مبنی بر عضویت در این گروه حرکت رو به جلویی دارد.»

 

 

 

 

 

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در گفت و گو با برنامه «بازار تهران رادیو تهران» درخصوص درخواست ایران مبنی بر عضوت در گروه قدرت های اقتصادی در حال ظهور «بریکس» اظهار داشت: تلاش می کنیم اعضای این گروه که متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند، عضویت ایران را بپذیرند.

 

وزیر امور خارجه و دبیر شورای امنیت کشور در در جلسات اخیر گروه بریکس حضور داشتند و در آینده نیز رئیس جمهور کشورمان در این جلسه حضور خواهد داشت.

 

بریکس گروهی کاملا اقتصادی است و جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف صاحب قدرت و انرژی است و با کشورهای عضو این گروه از جمله چین، روسیه و هند ارتباط اقتصادی خوبی دارد و به دنبال گسترش روابط اقتصادی با سایر اعضای این گروه از جمله برزیل و آفریقای جنوبی است.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: نکته اساسی این است که معیارهای عضوگیری این گروه اقتصادی هنوز مشخص نشده است، ارتباطات اقتصادی فعلی ایران با کشورهای عضو بریکس، می تواند در تأیید عضویت ایران در این گروه اثر مثبتی داشــته باشــد.

 

ســال گذشته ارتباطات تجاری ایران با کشور برزیل معادل ۶ میلیارد دلار بود و این میزان ارتباطات تجاری رو به افزایش است.

 

علاوه بر ایران کشورهای متعددی تقاضای عضویت در گروه اقتصادی بریکس را دارند، ولی از بین این کشورها تنها ایران است که در شرایط فعلی، ارتباط تجاری خوبی با اعضای این گروه دارد، ضمن اینکه طی سال های گذشته از ایران برای حضور در تمام اجلاس ها دعوت شده است.

 

احساس می کنیم عضویت ایران در گروه اقتصادی بریکس روند مثبتی را طی می کند.

 

وی در خصوص حضور رئیس جمهوری در اجلاس بعدی این گروه اقتصادی اظهار داشت: ممکن است رئیس جمهور در اجلاس بعدی گروه اقتصادی بریکس، حاضر شده یا به صورت ویدئوکنفرانس شرکت کند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم های موجود علیه کشورمان در پذیرش عضویت ایران در این گروه اقتصادی تاثیری خواهد داشت یا خیر؟ گفت: «خیر چنین سوالی مطرح نشده است و تاکنون در روند درخواست عضویت ایران مانعی وجود نداشته است.

منبع خبر: روزنامه آسیا - 14 مرداد 1402

دیدگاه کاربران