منطقه آزاد نباید در دامن مقررات سرزمین اصلی گرفتار بماند

وزیر اقتصاد در همایش فرصت ها و چالش های مناطق آزاد:  

 

 

 

بــا تاکید بر اینکه پیوند منطقه آزاد با کل الگوی توسعه کشور باید برقرار باشد و جامعه محلی نباید با ایجاد دوگانگی و تضاد، مدل طراحی شده را زیر سوال ببرند، گفت: اصولا تأسیس این مناطق باید با هدف تسخیر بازارهای صادراتی خارج از کشور صورت گیرد.

 

 

 

 

 

 

سیداحسان خاندوزی طی سخنانی در همایش بررسی فرصت ها و چالش های منطقه آزاد مازندران با بیان اینکه بهره مندی از ظرفیت ها و انتفاع از فرصت های خدادادی نیازمند بررســی آسیب ها و نقاط ضعف و قوت است، تصریح کرد: متأسفانه امروز شاهدیم، در سطح سیاست مداران و سیاستگذاران کشور و حتی به صورت غیررسمی، در لایه های اجتماعی، برخورد و مواجهه درخور و متناسبی با این فرصت های خدادادی وجود ندارد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید به صورت مسئله محور و برنامه ریزی شــده در ارتباط با نحوه بهره برداری از ظرفیت ها و مزیت های جغرافیایی کشور از جمله، موهبت ساحل و دریا برخورد شود، گفت: اینکه چرا نتوانسته ایم به درستی از این فرصت ها بهره برد و رو بــه آینده حرکت کنیم، دلیل اصلی برگزاری چنین همایش هایی است.

 

وزیر اقتصاد با اشــاره به تجارب کشورهای شرق آســیا در راه اندازی مناطــق آزاد عنوان کرد: در این کشورها، برخی مناطق برجسته شده و به عنوان منطقه آزاد انتخاب شــدند تا بخشی از تجارت کشورها با درجات سهل تری از مقررات اصلی صورت گیرد و کمتر در چنبره مقررات سرزمین اصلی گرفتار بماند.

 

وی افزود: از ســویی نیز مناطق آزاد جایگاهی برای ســرمایه گذاری های صادرات محور در نظر گرفته می شود.

 

خانــدوزی با بیان اینکه همواره، نگرانی از واردات محور شــدن مناطق آزاد تجاری وجود دارد، تأکید کرد: اصولا تأسیس این مناطق باید با هدف تسخیر بازارهای صادراتی خارج از کشور صورت گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه دلیل استقرار مناطق آزاد این است که برخی مناطق نیازمند نقطه کانونی پیونددهنده با اقتصاد منطقه و بین الملل هســتند، افزود: اما به این معنا نیست که آن را بخشی جدای از استان بدانیم و بقیه مناطق، خالی از فرصت ها بمانند.

 

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در قانون اداره مناطق آزاد نیز طیفی از اهداف برای تشکیل این مناطق ذکر شده است اما هیچ کدام نقش محوری ندارند، گفت: این وضعیت بخاطر ضعف شناختی و ادراکی ما از زمان تاســیس و تدوین قوانین در قریب به 30 سال قبل، در کشــور ادامه داشته است و باید این نقاط ضعف بررسی و اصلاح شود.

 

خانــدوزی با بیــان اینکه مناطــق آزاد، پیچ و خم بوروکراسی ها و دیوانســالاری های ضد تولید و صادرات که کار را برای ســرمایه گذاران سخت و پرهزینه می کند را نخواهند داشت، بیان کرد: مجموعه دولت، باید یک نمایندگی در مناطق آزاد داشته باشد که آن نماینده تام الاختیار، تصمیم گیرنده نهایی باشد و چندگانگی نظام اداری و بوروکراسی در این مناطق نباید وجود داشته باشد.

 

وی ثبات و عدم تغییر قوانین با ابلاغیه ها و مقررات در مناطق آزاد را نیز از جمله مزایای این مناطق برشمرد و ادامه داد: مجموع نظام مقرراتی ما چنین حمایتی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را نیازمند است که در این مناطق دیده شده است.

 

خاندوزی در ادامه به طرح بخش دیگری از مسائل مربــوط به مناطق آزاد پرداخــت و گفت: در حال حاضر، مناطق آزاد کشور رنگ و بوی مناطق شهری گرفته انــد و جوامع محلی آن را علیه خود می دانند، بنابراین پیــاده کردن این مقــررات و رصد کردن اینها تقریبا برای دولت ها در مناطق آزاد ســخت و غیرممکن شده است.

 

وزیر اقتصاد تصریح کرد: وجه تمایز مناطق آزاد به دلیل افزایش نظارت ها و تداخل ها رنگ می بازد و از این رو اســت که در ریشــه یابی آن به این مساله می رسیم که جانمایی درستی در خصوص بر پایی این مناطق صورت نگرفته است.

 

وی یادآور شــد: با این تجارب 30 ســاله در حوزه مناطق آزاد و امروز که پس از مناطق آزاد نسل اول، مازندران و تعدادی از اســتان ها در زمره مناطق آزاد نسل دوم قرار گرفته اند، تاکید می شود که حتما ابتدا باید طرح تفصیلی و بررســی های جامع صورت گرفته باشــند.

 

خاندوزی گفت: این طرح تفصیلی باید ابتدا با وسواس، طراحی و پردازش شود و طبق آن مزیت ویژه این اســتان هم به جهت سرمایه های طبیعی و اقتصاد دریا تعیین شود، این فرصت و مزیت راکد نخواهد ماند.

 

وزیــر امور اقتصادی و دارایی با اشــاره به اینکه در منطقــه آزاد مازندران، باید اتفاقاتی رخ دهد، گفت: ســرمایه ها و فرصت های برون مرزی مازندران در ارتباط با مجموعه اوراســیا در پهنه شمال کشور، با نگاه به سیاست های اقتصادی رئیس جمهور مبتنی بر دیپلماسی همسایگی نشان می دهد که باید یک طراحی درست از کارویژه های منطقه آزاد مازندران صورت گیرد تا مزیت ها بر واقعیت منطبق باشد.

 

خاندوزی تأکید کرد: پیوند منطقه آزاد با کل الگوی توسعه استان و کشور باید برقرار باشد و جامعه محلی نباید با ایجاد دوگانگی و تضاد، مدل طراحی شده را زیر سوال ببرند.

 

وی در پایــان یادآور شــد: در مرحله تدوین برنامه منطقه آزاد، بــا ظرفیت های خوبی که در مازندران وجود دارد و ظرفیت های حاشیه خزر، این مزیت ها به فرصت تبدیل خواهند شد.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد کیش - 8 آذر 1402

دیدگاه کاربران