افزایش تولید بنزین پتروپالایشگاه اصفهان به ١۷ میلیون لیتر در روز با تکمیل طرحهای توسعه ای

معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان در دومین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت و خدمت صنعت نفت عنوان کرد:  

 

 

 

معاون تولیــد هلدینگ پتروپالایش اصفهــان دومین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت و خدمت صنعت نفت گفت: میزان تولید بنزین پالایشگاه اصفهان به حدود ۱٧ میلیون لیتر افزایش پیدا می کند.

 

 

 

 

 

اصغــر صابری، با اشــاره به اینکه پالایشــگاه اصفهان حدود ۵۰ ســال پیش طراحی شده و مشــکلات زیادی بر روی شبکه آب آتش نشانی این شــرکت وجود داشت لذا با افزایش فشار در شبکه های آتش نشانی معمولا با مشکل مواجه می شدیم گفت: با سیاستگذاری انجام شده هم اکنون درحال تعویض کل شبکه آب آتش نشــانی پالایشگاه هستیم و لوله ها از حالت کربن استیل به GRP تغییر می کنند.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اصفهان در منطقه کویری قرار دارد، طرح هایی برای کاهش مصرف آب انجام شده است که ساخت کولینگ های هیبریدی در دستورکار قرار گرفت.

 

معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشــاره به اینکه با راه اندازی پروژه هــای Hero  و ZLE میزان مصرف آب کمتر خواهد شــد، افــزود: در حال حاضر بیش از نیمــی از میزان آب مصرفی پالایشگاه از پساب شاهین شهر تأمین می شود که حدوداً ۵۰۰ متر مکعب بر ساعت است که با تصفیه سازی به شبکه های داخلی پالایشگاه اضافه شده است.

 

صابری در خصوص برنامه اســتفاده از نفــت کوره به عنوان خوراک پتروشــیمی افزود: شرکت سهروردی طرحی را تا سال ١۴۰٣ راه اندازی خواهد کرد تا نفت کوره ابتدا وارد واحد RHU شده و عملیات شیرین سازی انجام شود و در ادامه واحد RFCC محصولاتی چون گاز مایع، بنزین، نفت سفید و گازوئیل تولید می شود.

 

گاز مایع در زنجیره ارزش تولید قرار می گیرد و بنزینی که کتان بالا خواهد بود بنزین با درجه بالا تولید می شود.

 

صابری گفت: پروژه PDH جز برنامه های پالایشگاه است که مطالعات اولیه و امکان ســنجی اش FS انجام شده و امیدواریم تا سال ١۴۰۵ راه اندازی کنیم.

 

معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان تصریح کرد: طرح های افزایــش ظرفیت فقط با توانمندی داخلی و با حضور، همکاری و همدلی تیم هلدینگ پتروپالایش اصفهان در حال انجام است.

 

صابری افزود: در واحد DHT ، یا همان واحد شــیرین ســازی دیزل عملا از هیچ جایی کاتالیســت خارجی اســتفاده نشــد و خوشبختانه از کاتالیست های داخلی استفاده شد؛ علیرغم افزایش حدود ٢۰ درصد ظرفیــت این واحد، باز هم میزان گوگرد ما زیر PPM ١۰ قرار دارد که جزو افتخارات برای کشور است چرا که ما هم توانستیم کاتالیست داخلی تولید کنیم و به سازندگان داخلی اعتماد کرده و این کاتالیست ها را استفاده می کند.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی امروز - 11 آذر 1402

دیدگاه کاربران