تجارت ایران با کشور‌های اوراسیا ۹۱۳ میلیون دلار است

معاون سازمان توسعه تجارت ایران:  

 

 

 

از تجارت ۹۱۳ میلیون دلاری ایران با کشور‌های اوراسیا در هفت ماهه امسال خبر داد.

 

 

 

 

 

محمدصادق قنادزاده معاون سازمان توسعه تجارت گفت: نمایشگاه اوراسیا به ظرفیت تجارت۳۰ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا، برگزار می‌شود.

 

او گفت: در حال حاضر ایران و اوراسیا در مورد متن و لیست کالا‌ها برای تجارت آزاد به تفاهم رسیدند و به زودی در روسیه، پنج کشور و ایران تفاهم نامه تجارت آزاد را امضا می‌کنند و در صورت تصویب در مجلس از سال بعد اجرا خواهد شد.

 

قنادزاده گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از ۵ کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان تشکیل شده است و این اتحادیه از سال ۲۰۱۵ شکل گرفته که با جمعیت ۱۸۳ میلیون نفری ظرفیت خوبی را برای صادرات ما فراهم خواهد کرد.

 

به گفته او، کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا سالانه ۳۸۰ میلیارد دلار واردات دارند که نشان می‌دهد ظرفیت‌های فراوانی برای ایران وجود دارد همچنین تعرفه ۸۷ درصد اقلام کالایی صفر می‌شود.

 

قنادزاده گفت: پیوستن به اتحادیه اوراسیا کمک می‌کند بازار‌های بزرگی در اختیار ایران قرار بگیرد و وضعیت رقابتی مناسبی پیدا خواهد شد، بر همین اساس به دنبال فراهم‌کردن زیرساخت‌ها هستیم.

 

قنادزاده گفت: تجارت با این کشور‌ها در هفت‌ماهه امسال ۹۱۳ میلیون دلار بوده است به طوری که لیست ۱۳ درصدی از کالا‌ها با تعرفه عادی شامل بخشی از صنایع خودرویی، نساجی و کشاورزی می‌شود که توان تولید داخلی آن در کشور وجود دارد.

 

گفتنی است، دومین نمایشگاه اوراسیا از امروز ۱۳ اذر تا ۱۶ آذر برگزار خواهد شد که در ۱۵۰۰ متر، شرکت‌های بزرگ کشور‌های عضو اتحادیه حضور خواهند داشت و بیش از یک هزار متر شرکت‌های ایرانی با پتانسیل همکاری با اعضا در اختیار گرفته‌اند.

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان - 13 آذر 1402

دیدگاه کاربران