تدوین یکهزار بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰میلیارد یورو در مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:  

 

 

 

از آماده‌سازی یکهزار بسته سرمایه‌گذاری به ارزش 900هزار میلیارد تومان برای بهره‌برداری فعالان اقتصادی داخلی و خارجی خبر داد.

 

 

 

حجت‌الله عبدالملکی امروز (سه‌شنبه ۱۴آذر) در حاشیه دومین روز از نمایشگاه اوراسیا در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای امسال، طراحی پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای معرفی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به فعالان اقتصادی بین‌المللی، در دستورکار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: پروژه‌های سرمایه‌گذاری ابزاری برای معرفی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری مناطق به فعالان اقتصادی محسوب می‌شود که مطالعات اولیه هر کدام از این پروژه‌ها انجام شده، زیرساخت‌ها فراهم و مجوز بی‌نام آن صادر گردیده است.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه در چهار مرحله از بسته‌های اقتصادی مناطق آزاد رونمایی شده است، اذعان داشت: امروز با ۱۵۰بسته جدید به ارزش حدود ۲۵۰هزار میلیارد تومان، به مجموع یکهزار بسته به ارزش ۲۰میلیارد یورو (معادل ۹۰۰هزار میلیارد تومان) دست یافتیم که متقاضیان می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری در این زمینه کنند.

عبدالملکی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد محدودیتی وجود ندارد، تاکید کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه حدود یکهزار و ۴۰۰پروژه به ارزش ۴۳۰هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در محدوده هفت منطقه آزاد کشور ثبت شده که ۱۷۰پروژه از میان بسته‌های پیش‌بینی شده بوده است.

به گفته وی؛ در همین مدت ۳۷هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد محقق شده است و در سه‌ماه پایانی امسال نیز به دنبال تحقق تقاضاهای ثبت شده و آغاز فرایند احداث خواهیم بود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: براساس اسناد بالادستی، ۶ماموریت برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است که شامل جهش تولید، جهش صادرات، انتقال فناوری، تامین نیازهای اساسی کشور، تامین مالی از خارج از کشور و عمران و آبادانی منطقه می‌گردد که چهار مورد از آنها بین المللی محسوب می‌شود.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه این مناطق به عنوان قطب‌های پیشرفت اقتصادی کشور محسوب می‌شوند، خاطرنشان‌کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تیم‌ملی اقتصاد بین‌الملل کشور هستند، به همین دلیل بیش از یک‌سوم از صادرات غیرنفتی کل کشور از مبدا این محدوده‌ها بوده است.

 

ترانزیت؛ مزیت مطلق ایران

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه ترانزیت مزیت مطلق ایران محسوب می‌شود، افزود: بیش از ۷۰درصد ترانزیت از این مبادی است، اما مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سطح بین‌الملل شناخته شده نیست که با حضور در رویدادهای داخلی و خارجی در تلاش برای معرفی بیشتر هستیم.

وی ادامه داد: در ۸ماهه امسال در پنج رویداد بین‌المللی و چهار نمایشگاه داخلی حضور داشتیم و به‌زودی نیز در رویداد کشور هند شرکت می‌کنیم، زیرا به دلیل ظرفیت بالا با شناخته شدن بیشتر، تقاضای بیشتری را جذب خواهند کرد.

عبدالملکی با بیان اینکه مناطق آزاد نقاط اصلی ارتباط با سازمان‌های همکاری‌های بین‌المللی هستند، گفت: ایران می‌تواند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق منطقه ارس، کشورهای حاشیه دریای خزر از انزلی، اتحادیه شانگهای از قشم، گروه بریکس از کیش و هند از چابهار ارتباط تجاری برقرار کند.

وی تاکید کرد: جایگاه بین‌المللی مناطق آزاد رو به رشد است که با عبور از شعارزدگی، به عنوان موتور محرکه اقتصادی کشور به جایگاه اصلی خود بازگردند.

وی اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار محور همکاری ایران با شبه‌قاره هند؛ منطقه آزاد کیش نماینده ایران در منطقه بریکس، منطقه آزاد انزلی محور همکاری ایران با کشورهای حوزه دریای خزر و ارس محور همکاری برای اوراسیا خواهد بود.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان با بیان اینکه سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان نمونه مناطق آزاد به صورت دوره‌ای مورد تجلیل قرار خواهند گرفت، خاطرنشان کرد: امسال هم از هفت سرمایه‌گذار و هفت صادرکننده برتر تقدیر خواهد شد.

گفتنی است، دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از ۱۳آذرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت که تا ۱۶آذر ادامه خواهد یافت.

شایان ذکر است، در این نمایشگاه شرکت‌های بزرگ کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حضور دارند و شرکت‌های ایرانی در همکاری با اعضای این اتحادیه، بیش از یکهزار مترمربع فضای نمایشگاهی را در اختیار گرفته‌اند.

منبع خبر: پایگاه خبری و اطلاع رسانی مناطق آزاد - 14 آذر 1402

دیدگاه کاربران