برنامه‌ریزی ۴ ساله برای توسعه ۱۱ هزارمگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر

سخنگوی صنعت برق گفت:  

 

 

امیدواریم بیش از 11 هزار مگاوات نیروگاه اعم از نیروگاه تجدید‌پذیر را که عمدتاً خورشیدی هستند، بتوانیم ظرف 4 سال آینده در مدار تولید قرار دهیم و تا دو سال آینده حداقل 50 درصد آن را به سبد تولید برق کشور بیفزاییم.

 

 

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به اینکه مصرف برق در این دوره از سال (زمستان) نسبت به تابستان 60 درصد کاهش می‌یابد، گفت: در دوره سرد سال به‌دلیل اینکه از وسایل سرمایشی که پرمصرف هستند و برق زیادی را به خودشان اختصاص می‌دهند استفاده نمی‌شود، مصرف برق کاهش می‌یابد.

وی افزود: 140 نیروگاه در کشور مشغول تولید و تأمین برق هستند که کمتر از 10 درصد از آنها در شرایط اضطرار و در شرایطی که سوخت گاز در بخش‌های تجاری و خانگی افزایش پیدا کند، به‌اجبار از سوخت دوم به‌عنوان سوخت پشتیبان استفاده می‌کنند و عمدتاً در محدوده کلان‌شهرها نیز نیستند.

رجبی مشهدی تصریح کرد: در کلان‌شهرها و مراکز جمعیتی به‌خصوص تهران که در چند روز اخیر آلایندگی هوا بسیار بالا بود و شرایط خاصی برای هموطنان ایجاد شد، اولویت با سوخت گاز و بعد گازوئیل استاندارد است و از مازوت استفاده نمی‌شود.

سخنگوی صنعت برق تأکید کرد: از 5 نیروگاهی که در تهران وجود دارد هیچ کدام از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند و تنها نیروگاه بعثت قابلیت استفاده از سوخت مازوت را دارد که آن هم از سال 1391 پلمب شده است و حتی قبل‌تر و از سال 88 هم از سوخت مازوت برای تولید برق در این نیروگاه استفاده نمی‌شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص تولید برق توسط نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در کشور اظهار‌ داشت: با دستور رئیس محترم جمهور که تأکید و پشتیبانی بسیاری بر بحث توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر داشتند و همچنین در شورای‌عالی انرژی نیز مطرح شد، موافقت شد 4500 مگاوات نیروگاه خورشیدی جدید احداث و راه‌اندازی شود که خوشبختانه مناقصات آن‌ها انجام شده، شرکت‌های برنده مشخص شده‌اند و تضامین لازم هم ارائه می‌شوند، امیدواریم بتوانیم ظرف 4 سال آینده ظرفیت قابل‌ملاحظه‌ای را به ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیفزاییم.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: هم‌اکنون مجوز شورای اقتصاد اخذ شده است و امیدواریم بیش از 11 هزار مگاوات نیروگاه اعم از نیروگاه تجدید‌پذیر را که عمدتاً خورشیدی هستند، بتوانیم ظرف 4 سال آینده در مدار تولید قرار دهیم و تا دو سال آینده حداقل 50 درصد آن را به سبد تولید برق کشور بیفزاییم.

وی ادامه داد: تشریک مساعی و همکاری بسیار خوبی در صندوق توسعه ملی برای استفاده از وام یا تسهیلات صندوق به وجود آمده است و سایر ارکان نظام به‌ویژه رئیس جمهور و وزیر نیرو پشتیبانی خوبی از آن دارند.

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم - 15 آذر 1402

دیدگاه کاربران