لزوم رشد 10 برابری سرمایه صندوق ضمانت صادرات

وزیر صمت تاکید کرد:  

 

 

 

از جمله مشــکلات صندوق ضمانت صادرات کم بودن ســرمایه آن بود.

 

 

 

 

 

 

الان هم مقدار سرمایه آن ناچیز است و حداقل ســرمایه این صندوق باید به حدود 2 میلیارد دلار افزایش یابد یعنی باید حدود 10 برابر اضافه شود.

 

عباس علی آبادی در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس صندوق ضمانت صادرات ایران، گفت: بازار باید جذاب باشد، چراکه در غیر این صورت تولید هم جذاب نیســت و این وضعیت منجر به ایجاد ناترازی و تورم می شود.

 

وزیر صنعت با اشاره به اینکه امر نظارت و رقابت در بازار کنترل گر است، افزود: بازار یک سری نیروی درونی دارد که دیده نمی شود، اما کنترل گر اســت.

 

گاهی به خاطــر بعضی انحصارها باید نظارت انجام شــود ، البته تا آنجا که امکان دارد باید انحصار از بین برود و رقابت ایجاد کرد.

 

علی آبادی تصریح کرد: صادرات بسیار مهم است و وزارت صمت نیز بر تولید دانش بنیان صادرات محور تاکید دارد، زیرا اگر تجارت و صنعت دست به دســت هم دهند فضایی به وجود می آورند که اقتصاد کشور رونق می یابد.

 

وی با بیان اینکه تحولات دانش در دنیا بســیار ســریع در حال وقوع است، گفت: هنوز به درک سریع انقلاب صنعتی چهارم دست نیافته ایم که زمزمه های انقلاب صنعتی پنجم به گوش می رسد.

 

به گفته وزیر صمت، از جمله مشکلات صندوق ضمانت صادرات کم بودن ســرمایه آن بود.

 

الان هم مقدار سرمایه آن ناچیز است و حداقل ســرمایه این صندوق باید به حدود 2 میلیارد دلار افزایش یابد یعنی باید حدود 10 برابر اضافه شود.

 

وی افزود: در دولت ســیزدهم در تلاش هستیم از ظرفیت های پژوهشــی به نفع خودمان اســتفاده کنیم و لذا تلاش می کنیم تا شرکت های دانش بنیان را به شرکت های بزرگ پیوند دهیم.

 

علی آبادی اظهار داشــت: از نظر من صنــدوق ضمانت صادرات وسیله ای برای تامین امنیت تجارت است و برای حمایت از تجارت فقط بیمه کردن آن کافی نیســت، بلکه صندوق ضمانت صادرات باید با کشورهای هدف ارتباط بگیرد.

 

وی افزود: صندوق ضمانت صادرات باید در ارتباط با صندوق های ضمانت سایر کشــورها تعرفه را بهتر کند و با توجه به مشکلاتی که دشمن به وجود آورده اســت، راه هایی را برای توسعه تجارت پیدا کند، لذا وقتی صندوق ضمانت صادرات قدرتمند عمل خواهد کرد که با صندوق های ضمانت کشــورهای هدف ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی خوب - 21 آذر 1402

دیدگاه کاربران