پتروشیمی؛ ظرفیتی مغفول مانده

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی گفت:  

 

 

 

هر دلار سرمایه گذاری در پایین دست پتروشیمی 8 دلار صرفه جویی ارزی دارد.

 

 

 

 

 

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: بــر اســاس آخریــن آمــار اعلامــی ظرفیــت تولیــدات محصــولات پتروشــیمی در کشــور بــه حــدود 92 میلیون تن رسیده است.

 

اما این مقدار تولید کافی نیســت؛ ضمن اینکه ســرعت توسعه در پتروشیمی در دنیا بســیار بالا بوده و رقبای ما ســرمایه گذاری هــای گســترده ای را در ایــن حــوزه انجــام داده اند.

 

او بــا بیــان اینکــه تقاضــا بــرای محصــولات صنعــت پتروشــیمی روز بــه روز در جهــان در حــال افزایــش اســت، افزود: به همین دلیل می توان ادعا کرد که نقش آفرینــی ایــن صنعــت در دنیــای فــردا، از امــروز نیز بیشــتر خواهد بود؛ پس هرچه بیشــتر به دانش بنیان شدن صنعت پتروشیمی کشور اقدام کنیم، آینــده ای موفق تــر و اقتصــادی شــکوفاتر در ایــن صنعت خواهیم داشــت.

 

نخعی همچنین با اشــاره بــه اینکــه ســهم شــرکت های دانش بنیــان از محــل درآمدهــای ناخالــص ملــی از کمتــر از یک درصــد اســت، ادامــه داد: بــا بهره گیــری از دانش بنیان هــا و فنــاوری مــی تــوان صنعــت را از عقب ماندگــی و منسوخ شدن نجات داد.

 

 

خودکفایی بیش از 80 درصدی در تجهیزات صنعت پتروشیمی

 

ایــن نماینــده مــردم با اشــاره بــه خودکفایی بیش از 80 درصــدی در تجهیــزات و کالاهــای مصرفــی در صنعت پیشــرو، ادامه داد: هرچند که در بســیاری از بخش های پتروشــیمی ایران پیشــرو بوده و یکی از قطــب هــای اصلــی تولید محصولات پتروشــیمی محســوب مــی شــود.

 

امــا ا گــر می خواهیــم ظرفیت تولیــدات خــود را بــه دو برابــر مقــدار فعلی برســانیم باید از ظرفیت شــرکت های دانش بنیان اســتفاده کرده و آنها را توسعه دهیم.

 

نخعی ادامه داد: نزدیک به 60 ســالی که از عمر صنعت پتروشــیمی می گذرد یــک رشــد کمــی خوبــی را تجربه کرده ایم.

 

طوری که ایــران 30 درصــد جایــگاه صنعــت پتروشــیمی را در منطقــه داراســت کــه در ســطح جهانی نیــز این آمار در خصــوص محصــولات عمده پتروشــیمی به 2.7 تــا 3 درصــد می رســد.

 

او اظهار داشــت: پتروشــیمی یــک صنعــت بــا تکنولــوژی بــالا و بــه روزی بــوده و آن را مــی تــوان یکــی از صنایــع علمــی، تکنیــکال در بیــن صنایــع کشــور دانســت.

 

همیــن مســاله ایــران را بــه یکــی از کشــورهای مطــرح در صنعــت پتروشــیمی تبدیل کرده و در بســیاری از بخش ها یکی از تولیدکنندگان پیشــرو در ســطح بین الملل محسوب می شود و یکی از قطب های اصلی تولید است.

 

ســخنگوی کمیســیون انرژی اظهار داشــت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، ظرفیت صنعت پتروشیمی تا 10 سال آینده از 90 میلیون تن کنونی بــه نزدیــک 200 میلیــون تن در ســال خواهد رســید.

 

البتــه اگــر مــی خواهیم ظرفیــت تولیدات خود را به دو برابر مقدار فعلی برسانیم باید از ظرفیت شرکت هــای دانــش بنیــان اســتفاده کــرده و آنها را توســعه دهیم.

 

او با بیان اینکه توســعه صنعت پتروشــیمی بدون توجه به شرکت های دانش بنیان و استفاده از فناوری روز شدنی نیست، گفت: در طول دو سال گذشته توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان صورت گرفته اما همچنان راه های نرفته بســیاری وجود دارد.

 

ســخنگوی کمیســیون انرژی مجلس با اشاره به این نکته که بسیاری از حلقه های دارای ارزش افزوده محصولات پتروشیمی در ایران وجود ندارد، افزود: بخش زیادی از صادراتی که در حوزه پتروشیمی صورت می گیرد مربوط به مواد با ارزش افزوده پایین است.

 

این همان مساله ای است که صنعت پتروشــیمی را با چالش مواجه کرده اســت.

 

او ادامه داد: بررســی های صورت گرفته نشــان می دهد که ســهم تحقیق و توســعه یا همان D&R در قیمــت تمــام شــده تولیــد محصــولات پتروشــیمی بســیار پاییــن بــوده و شــرکت هــا بعضــا از این بخش غفلت می کند.

 

ســخنگوی کمیســیون انــرژی مجلــس همچنیــن دربــاره اقدامــات صــورت گرفتــه در مجلــس بــرای حمایت از صنعت پتروشــیمی به ویژه های دانش بنیــان هــا گفــت: قانــون حمایــت از شــرکت هــای دانــش بنیــان در همیــن مجلــس یازدهــم تصویب شــده اســت.

 

جــدای از ایــن چنــد ســالی اســت کــه برای ورود ماشــین آلات و خروج مواد خام عوارض وضع شده؛ اینها تنها بخشی اقدامات انجام شده در راســتای حمایــت از شــرکت هــای فنــاور و دانش بنیان اســت.

 

نخعی همچنین درباره اینکه شــرکت های پتروشیمی چطور می تواند تعداد شرکت های مبتنــی بــر فنــاوری را در این صنعت افزایش دهند؟

 

اظهــار داشــت: زمانــی کــه سیاســت های تشــویقی و تســهلیگرانه جهــت دار وجــود داشــته باشــد خودبه خــود فعالیــت بازیگــران تســهیل می شــود.

 

کافی است که به شرکت های دانش بنیان در حوزه پتروشــیمی میدان داده شــود آن گاه خواهیم دید کــه آنهــا چطــور در مســیر توســعه صنعــت مبتنی بر نــوآوری، دانــش و فنــاوری حرکــت خواهنــد کــرد.

 

او گفت: سهم بالای پتروشیمی از صادرات غیر نفتی نشان می دهد که این صنعت تحریم پذیری کمتری نسبت به نفت داشته و می تواند موجبات کاهش نــرخ بیــکاری و افزایــش اشــتغال را در کشــور فراهــم کنــد.

 

جــدای هــر انــدازه کــه در این صنعت ســرمایه گذاری شود، مقدار وابستگی های خارجی ما کمتر مــی شــود.این نماینــده مــردم در مجلــس بــا بیــان اینکه در خام فروشی هیچ عاقبت به خیری وجود نــدارد، ادامــه داد: بــر اســاس بررســی هــای صورت گرفته به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در صنعت پایین دســتی پتروشــیمی 8 دلار صرفه جویی ارزی اتفــاق مــی افتــد.

 

ایــن نشــان مــی دهــد کــه مــا باید بیشــتر بــه دنبــال توســعه ایــن بخش ها باشــیم که درآمدزایــی و اشــتغال بیشــتری را بــه همــراه دارد.

 

نخعی ادامه داد: بررسی روند صادرات محصولات پتروشــیمی حا کــی از آن اســت کــه بخــش زیــادی از محصولات صادراتی پتروشیمی کشور را محصولات پایه شیمیایی و سوخت تشکیل می دهد، در حالی که بسیاری از محصولات این دو گروه می توانند به عنــوان مــاده اولیــه صنایــع میانــی و پاییــن دســتی صنعت پتروشــیمی کشــور مورد استفاده قرار گیرد.

 

ســخنگوی کمیســیون انــرژی مجلــس در ادامــه ســخنان خود گریزی هم به روند کاهشــی صادرات پتروشــیمی زد و گفت: مقدار صادرات پتروشــیمی در ســال گذشــته حدود 16 میلیارد دلار بوده اســت امــا امســال مقــدار صادراتــی کــه در نیمــه نخســت امســال صــورت گرفــت تنهــا 6.5 میلیــارد دلار بوده اســت.

 

ایــن رونــد کاهشــی در صادرات پتروشــیمی کــه ارز آورتریــن صنعــت کشــور محســوب می شــود، نگران کننده است.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی روزگار - 22 آذر 1402

دیدگاه کاربران