درآمد های نفتی و مالیاتی باید کجا صرف شود؟

نماینده مجلس گفت:  

 

 

 

در تحقق بودجه بدون نفت، درآمدهای نفتی به توسعه و درآمدهای مالیاتی به بودجه جاری اختصاص می یابد، ما نیاز به ســرمایه گذاری در میادین گازی مشــترک داریم، اختصاص درآمدهای نفتی به سرمایه گذاری در این میادین می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند.

 

 

 

 

 

سنگدوینی عضو کمیســیون انرژی مجلس گفت: اصل اساسی در تحقق بودجه بدون نفت، محوریت درآمدهای نفتی برای توسعه و همچنین درآمدهای مالیاتی برای بودجه جاری کشور بوده است که هم اکنون شاهد کمترین میزان کسری تراز عملیاتی هســتیم.

 

دولت با تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی، کشــف مودیان جدید و مالیات ســتانی از بخش غیرشفاف و دلالی اقتصاد نه تنها درآمدهای خود را بهبود خواهد بخشید، بلکه با اخذ مالیات از این بخش ها به حمایت از تولید نیز خواهد پرداخت.

 

به گزارش فارس، طبق ماده 182 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دولت لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش به مجلس تقدیم می کند.

 

دولــت کلیات بودجه 1403 را آماده کرد و تحویــل مجلس داد، اما مجلس با وجود تصویب کمیســیون تلفیق، با رد کلیــات بودجه، آن را به دولت برگرداند.

 

بخش اول این لایحه شــامل احکام مورد نیاز برای اجــرای بودجه کل کشــور، ســقف منابع بودجه عمومــی دولت بــه تفکیک درآمدهــا و واگذاری دارایی های ســرمایه ای و مالی و اجزای اصلی آن ها، ترازهای عملیاتی، سرمایه ای و مالی بودجه عمومی دولــت و فروض بــرآورد منابع و مصارف بودجه است.

 

یکی از مسائل بســیار مهم، تمرکز دولت فعلی بر توســعه اقتصادی و کنترل تــورم در اقتصاد ایران است، موضوعی که طی سالیان گذشته به مشکلی بزرگ برای اقتصاد ایران تبدیل شــده اســت، در همین راستا نیز تحقق بودجه بدون نفت، مهم ترین و کلیدی ترین مسیر برای رسیدن به توسعه مناسب اقتصادی و همچنین کنترل فشارهای هزینه ای بر اقتصاد کشور به شمار می رود.

 

بررســی کلیات لایحه بودجه 1403، برخی نکات کلیدی و مثبت را روشــن می کنــد، کاهش تراز عملیاتی، افزایش درآمدهای مالیاتی و وصل شدن درآمدهای نفتــی به توســعه از جمله جنبه های مثبت لایحه بودجه سال آینده به شمار می رود.

 

یکــی از مهم ترین جنبه های مثبت بودجه ســال آینده، کاهش کســری تراز عملیاتی است، با توجه به افزایش درآمدهای پایدار بودجه، کســری تراز عملیاتی بــا کاهش 32.3 درصدی از 454.7 هزار میلیــارد تومان بــه 307.9 هزار میلیــارد تومان کاهش یافته است.

 

رمضانعلی ســنگدوینی، عضو کمیســیون انرژی مجلس با اشــاره به کاهش اتکای بودجه سال آتی به درآمدهای نفتی و مزیت های این امر، می گوید دوری از بودجه ریــزی مبتنی بــر نفت مزیت های زیادی برای کشور دارد.

 

وی تصریح کــرد: به طور کلــی، دولت و مجلس در تلاش هســتند که ضمن افزایــش درآمدهای دولت از محل مالیــات فرار مالیاتی مودیان خاص و مشــاغل پر درآمد را به حداقل برسانند، به ویژه حمایت از واحدهای تولیدی که فعالیت اقتصادی شان شفاف است و مالیات پرداخت می کنند، تحت حمایت های جــدی قرار می گیرنــد، اما مطمئن باشید که مقابله با کســانی که فرار مالیاتی دارند و می خواهند خلاف قوانین عمل کنند، در دستور کار جدی دولت سیزدهم است.

 

وی اضافه کرد: نیاز اســت یک سری سیاست های اصلاحی در کشــور به اجرا بگذاریم، اقدامات مهم و صحیحی در راســتای اصلاح نظام مالیاتی کشور صورت گرفته اســت که به نفع اقتصاد است؛ باید اقدمات اصلاحی در زمینه ی بهینه سازی مصرف انرژی نیز با جدیت در دستور کار باشد.

 

تا بتوانیم درآمدهــای نفتی را در پروژه های زیرســاختی و توسعه ای به کار بیندازیم.

 

ســنگدوینی گفــت: باید جلــوی هدررفت انرژی و منابــع را در همه حوزه هــا بگیریم و با افزایش درآمدهای دولــت از روش های صحیــح به اداره بهتر کشــور روی بیاوریم، در حال حاضر، نیاز به ســرمایه گذاری در میادین گازی مشترک داریم تا بتوانیم پا به پای کشور مقابل از آن ها بهره برداری داشــته باشــیم، اختصاص درآمدهــای نفتی به ســرمایه گذاری در این میادین می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند.

 

عضو کمیســیون انرژی مجلس بیــان کرد: اصل اساســی در تحقق بودجه بدون نفــت، محوریت درآمدهای نفتی برای توسعه و همچنین درآمدهای مالیاتی برای بودجه جاری کشور بوده است، دولت با تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی، کشــف مودیان جدید و مالیات ستانی از بخش غیرشفاف و دلالی اقتصــاد نه تنها درآمدهای خــود را بهبود خواهد بخشــید، بلکه با اخذ مالیات از ایــن بخش ها به حمایت از تولید نیز خواهد پرداخت.

منبع خبر: روزنامه مواجهه اقتصادی - 25 آذر 1402

دیدگاه کاربران