امضای ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم‌نامه با بخش خصوصی در بنادر کشور

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛  

 

 

 

۵۵ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری بین سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی امضا رسید.

 

 

 

 

 

مهرداد بذرپاش در همایش سه شنبه توسعه دریامحور و گرامیداشت روز حمل‌ونقل با بیان اینکه امضای ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، تجلی‌بخش مشارکت فعال بخش خصوصی در اقتصاد کشور است، گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری فعالیت شبانه‌روزی از سوی مجموعه وزارت راه و شهرسازی آغاز شد.

وی ادامه داد: ما در ابتدای حضور در وزارت راه شهرسازی، کلان پروژه ایران راه را آغاز کردیم.

نگاه ما به بخش خصوصی، سرمایه‌گذار و مجموعه وزارت راه و شهرسازی، نقشی راهبردی و سرمایه‌پذیر است نه نگاهی دولتی.

ابلاغ سیاست‌های اقتصاد دریا یعنی باید با سیاست متفاوتی این مسیر را دنبال کنیم و از این رو دست یاری به سوی بخش خصوصی دراز کرده‌ایم و ۵۵ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری بین سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساختن یک ایران متفاوت، با نگاه متفاوت‌تری ممکن است، گفت: تمام تلاش خود را برای تحقق آینده‌ای متفاوت به کار خواهیم بست برای اینکه با همکاری و مشارکت بخش خصوصی در مسیر روشن گام برداریم.

تا زمانی که باور به بخش خصوصی وجود نداشته باشد، اهداف تحقق نمی‌یابد در حالی که بخش خصوصی به کمک دولت آمده است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

بذرپاش وی با بیان اینکه برای رقابت در بازار جهانی نیازمند تعامل و همکاری بخش خصوصی و دولت هستیم، اظهار کرد: در سفر به کشورهای منطقه، می‌بینیم که آنها در مسیر رسیدن به جایی که هستند، نه باتقواتر بودند و نه باهوش‌تر، بلکه نقشه درست‌تری در مدیریت کشور داشتند و البته محدودیت‌های ما را نداشتند.

وی با بیان اینکه اثرات تحرک دیپلماتیک در این دولت در راستای توجه به همسایگان را اکنون می‌بینیم، خاطرنشان کرد: در سفر به کشورهای همسایه، در باره فعال شدن کریدورها و شاهره‌های ترانزیتی صحبت می‌کنند و خواسته‌شان از دولت همین است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در پشت پرده رشد ۳۳ درصدی ترانزیت جاده‌ای و افزایش شناورها در بنادر، صدها سیاست دیپلماتیک و تلاش‌های فراوان قرار دارد، افزود: مدیریت به روش سنتی و اینکه بخواهیم به بنادرمان همچنان به چشم محلی برای انبار کالا نگاه کنیم غلط است و صرف نظر از هزینه انبارداری و دموراژ، باعث عقب ماندن از مسیر رقابت می‌شود.

به میزان توسعه سخت‌افزار، باید نرم‌افزار هم توسعه یابد، کاهش مدت زمان معطلی کشتی‌ها و تخلیه و بارگیری و مکانیزه کردن آن‌هاست که اهمیت دارد.

 

بندر چابهار را به ظرفیت حداکثری خود می‌رسانیم

بذرپاش با تاکید بر تلاش برای راه‌اندازی مسیر چابهار به زاهدان در سال آینده و به‌دنبال آن بیرجند به یونسی، بیان کرد: در تلاش هستیم بندر چابهار را به ظرفیت حداکثری خود برسانیم، این بندر به آب‌های آزاد دسترسی دارد و یک بندر راهبردی برای کشور است و اگر اتصال ریلی صورت گیرد اتفاق بزرگی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه مکان‌یابی ۲۷ نقطه ساحلی به اتمام رسیده است، افزود: باید شاهد سوق دادن جمعیت کشور به نوار ساحلی کشور باشیم، از این رو در شورای عالی معماری و شهرسازی جانمایی این ۲۷ نقطه صورت گرفته که در صورت به سرانجام رسیدن و استفاده از ظرفیت ۱۸۵۰ کیلومتری نوار ساحلی جنوب، در نظام شهرسازی ما در ایران بی‌سابقه است.

‌وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش تعداد شناورها با انعقاد قرارداد باعث افتخار است.

استفاده حداکثری از ظرفیت داخل وظیفه ما به‌عنوان دولت است، با وجود این هرجا که ظرفیت تکمیل شد، نباید معطل بمانیم و باید از توان واردات استفاده کنیم، در غیر این صورت فرصت‌های لجستیکی منطقه را از دست خواهیم داد.

منبع خبر: خبرگزاری موج - 28 آذر 1402

دیدگاه کاربران