دولت طی ۹ ماه ۵۰۲ هزار میلیارد تومان مالیات گرفت

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت:  

 

 

 

از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۵۰۲ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که تا پایان سال طبق قانون بودجه باید به ۷۴۸ هزار میلیارد تومان برسد.

 

 

 

 

 

 

شاهین مستوفی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی درباره وصول مالیات از ابتدای سال تاکنون اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۵۰۲ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد که طبق قانون بودجه تا پایان سال باید رقم ۷۴۸ هزار میلیارد تومان محقق شود.

مستوفی ابراز امیدواری کرد که با همکاری همه مودیان مالیاتی، درآمد مالیاتی امسال محقق شود، چرا که هرچه این تحقق درآمدهای مالیاتی کمتر شود، آثار آن مجدد به مردم برمی گردد و کسری بودجه و در پی آن آثار تورمی در پی خواهد داشت.

این مقام مالیاتی همچنین با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته الگوریتم‌های مالی سازمان امور مالیاتی تغییر کرد و حساب‌های تجاری و حساب‌های دوم و سوم واریز وجه به مودیان هم کنترل شد، درآمد مالیاتی افزایش چشمگیری داشت.

سال گذشته بالغ بر ۴۷۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی وصول شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ که حدود ۳۰۵ هزار میلیارد تومان وصول مالیات بود، ۵۴ درصد رشد داشت.

وی افزود: سال گذشته برخی از مودیان که فکر می‌کردند فقط از طریق دستگاه کارت خوان به حساب‌هایشان دسترسی وجود دارد در واقع می‌توانند فرار مالیاتی داشته باشند، به واسطه همین اقدامات همچون الگوریتم‌های بانکی و اطلاعات و برنامه‌های نرم افزاری که سازمان مالیاتی تهیه کرده بود و برای سال ۱۴۰۱ از آن‌ها استفاده کرد، مالیات ابرازی صاحبان مشاغل هم افزایش داشت.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در تشریح عملکرد مالیاتی سال‌های گذشته گفت: عملکرد مالیاتی ابرازی مودیان نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بود که این عدد برای عملکرد ۱۴۰۱ به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسید.

این افزایش نشان می‌دهد اقداماتی که سازمان امور مالیاتی در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی با همکاری بانک مرکزی انجام داد نتایج مثبت داشته است و در مرحله ابراز این عدد بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش داشت.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در توضیح چگونگی افزایش مالیات ابرازی گفت: زمانی که مودیان می‌خواستند اظهارنامه خود را پر کنند به آن‌ها اعلام شد اطلاعات بیشتری خارج از رقم‌های کارت خوان‌هایشان موجود است و اطلاعات مالی آن‌ها درج شد، سپس وقتی با این اطلاعات مالی مواجه شدند، می‌دانستند سازمان امور مالیاتی بر اساس این اطلاعات که درست هم هست اقدام خواهد کرد، بنابراین ابراز مودیان افزایش قابل توجهی داشت.

منبع خبر: خبرگزاری مهر - 29 آذر 1402

دیدگاه کاربران