ایران در جمع بریکس

سال جدید میالدی برای بریکس با پیوستن اعضای جدید آغاز شد؛  

 

 

 

رییس دوره ای گروه «بریکس» اعلام کرد کــه عضویــت رســمی ایــران و چهــار کشــور دیگر در این گروه از روز گذشته اول سال میلادی جدید آغاز شد.

 

 

 

 

 

بــه نقــل از بلومبــرگ، «آنیــل ســوکلال» نماینــده آفریقــای جنوبــی در گــروه «بریکــس» اعــلام کــرد کــه 5 کشــور ایران، عربســتان ســعودی، امــارات، اتیوپــی، و مصر از روز اول ژانویه 2024 می پیوندند.

 

کشــورهای گــرروه بریکــس کــه در ابتــدا شــامل برزیــل، روســیه، هنــد، چیــن و آفریقــای جنوبــی بــود، در مــاه آگوســت گذشــته از شــش کشور دیگر دعوت کرد تا بــه ایــن گروه بپیوندنــد؛ گروهی که هدف آن مقابله با سلطه نظم جهانی به رهبری آمریکاســت.

 

روســیه گــروه بریکــس را در ســال 2009 تأســیس کرد و در حال حاضر42  درصــد از جمعیــت جهــان، 30 درصــد از جغرافیای جهانی و 24 درصد از تولید اقتصادی جهانی را تشکیل می دهد.

 

پنــج کشــور جدیــد بــا شــرکت در آخریــن نشســت بریکــس در دوربــان آفریقــای ِ جنوبــی، در اوایــل مــاه جاری این دعوت را پذیرفتنــد و پیش بینــی می شــود کــه نمایندگان آنها در نشست بعدی بریکس در 30 ژانویه در مسکو شرکت کنند.

 

با این حال، کشور آرژانتین پس از پیروزی خاویــر مایلــی، رییس جمهور راســت گرا و افراطی در ماه گذشــته، درخواســت این کشور برای پیوستن به بریکس را لغو کرد.

 

ســرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روســیه اعلام کرد که بیش از 30 کشور برای توسعه روابط با بریکس ابراز علاقه کرده اند.

 

معــاون وزیــر امــور خارجــه ایــران نیــز از همــکاری تهــران بــا اعضــای بریکس برای انجــام دادن تجــارت و دیگــر مبــادلات اقتصــادی بــر مبنــای ارزهــای غیــردلاری خبر داد.

 

علــی باقــری کنــی معــاون وزیــر امــور خارجــه ایــران گفــت کــه ایــران نیــز مانند دیگــر کشــورهای عضــو ائتــلاف بریکــس روی تجارت و مبادلات اقتصادی و مالی بــر پایــه ارزهــای غیــردلاری در چارچــوب اقتصادهای نوظهور بزرگ ادامه می دهد و تلاش هایی نیز در این راستا انجام شده است.

 

خبرگــزاری اســپوتنیک نوشــت کــه باقری در گفت و گــو بــا ایــن خبرگــزاری بیــان کــرد: مــا بــرای ماموریت هــا و کارهــای مشــترک زیــادی بــا دیگر اعضــای بریکس در چارچــوب ایــن ســازمان برنامه ریــزی کرده ایــم.

 

یکــی از مهم تریــن وظایــف تــلاش برای تجارت، مبــادلات اقتصادی همکاری هــای مالــی بــر مبنــای ارزهــای غیــردلاری اســت.

 

فعالیت هایــی در زمینــه کار بریکــس آغاز شــده اســت که ما امیدواریــم ایــن فعالیت هــا را بــه منظــور دست یافتن به این هدف در سریع ترین زمان ممکن شــدت ببخشــیم و گســترش دهیم.

 

بریکــس کــه در ســال 2009 ایجــاد شــد، گروهــی اســت کــه اقتصادهــای بــزرگ در حال توســعه جهــان، از جملــه برزیــل، روســیه، هنــد، چیــن و آفریقــای جنوبی را متحد می سازد.

 

در اوت 3202، پانزدهمیــن نشســت عالی رتبــه بریکس در ژوهانســبورگ برگزار شــد کــه نتیجــه آن توســعه ایــن گــروه بــا پیوســتن آرژانتین، مصــر، اتیوپی، ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بــه ایــن ائتلاف بود.

 

عضویت کامل آن ها، به جز آرژانتین قرار اســت تا 1 ژانویه 2024 انجام شود.

 

در بحبوحــه طرح هــای مهــم دلارزدایی، ائتلاف بریکس به تازگی اعلام کرده اســت کــه ارز ایــن بلــوک اقتصــادی، راهــی برای رفع مشکل خستگی جهان از دلار آمریکا است.

 

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، خاطرنشــان کرد: ارز بریکس راهی برای مبارزه جهان با تسلط غرب است.

 

لاوروف به این نکته اشاره کرد که جایگاه دلار «ابــزاری بــرای تضعیــف موقعیــت رقابتــی کشــورها در مناطــق مختلــف» اســت.

 

این واقعیت نقطه شــروع طراحی ارز بریکــس بــود؛ به ویــژه کــه هــدف ایــن بلــوک ایجــاد نظــم جهانــی چندقطبــی است.

 

وی، دلار را ابــزاری بــرای تضعیــف موقعیت های رقابتی مشــروع کشورها در مناطــق مختلــف و ابــزاری بــرای مداخله در امــور داخلــی و تغییــر رژیم ها توصیف و خاطرنشــان کرد: ائتلاف بریکس از طریق ایجاد ارز بریکس و «بریکس پی» پاسخی بــرای خســتگی جهــان از دلار آمریــکا ارائه خواهد کرد.

 

بریکس پی (BRICSPAY) یک بستر پرداخــت دیجیتال اســت که کشــورهای عضــو بریکــس به طــور مشــترک در حــال طراحی آن هستند.

 

کشــورهای عضــو بریکــس معتقدنــد کــه طراحــی ارز بریکــس، پاســخ بــه یــک خواسته جهانی است.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی اسکناس - 12 دی 1402

دیدگاه کاربران