اقتصاد به روایت وزیر اقتصاد!

.  

 

 

شــاید بتــوان گفت اغلــب آمارها و ارقامی که از ســوی مراجع و مبادی رســمی مطرح می شــود، چندان با واقعیــت معیشــت و زندگی عمومی مردم همخوانی ندارد، به عنوان مثال اگر از ثبات مســکن می آید، بایستی واژه رکود را به جای آن گذاشــت، یا وقتی از کاهــش بیکاری و ایجاد یک میلیون شغل می گویند، بایستی دید چه معیاری برای تعریف شغل در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

کاهش تورم؛ یک برنامه اصلی

 

روز گذشته احســان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشســت خبری هفتگی حاضر شــد و تصویری عمومی از اقتصاد داد.

 

او در ابتدای ســخنانش با اشاره به وضعیت شاخص های اقتصادی کشور در ماه های گذشته، اظهار کرد: کاهش نرخ تورم یک برنامه اصلی و در صدر پیگیری ها از بانک مرکزی و سایر دستگاه های موثر در افزایش قیمت هاست.

 

سیاست های معطوف به کنترل تورم از جمله ایجاد ثبات در بازار ارز یا کاهش نرخ رشد در 10 ماه گذشته به شکل مستمری در ستاد اقتصادی انجام شده است.

 

وی افزود: در آذرماه برخلاف رویه ماه های گذشته 0.7 درصد افزایش تورم را شاهد بودیم که این افزایش به دلیل مشکلات ثبت هزینه چند قلم اختلال تولید گوشت قرمز و برخی اقلام دیگر باعث شد تورم خوراکی ها به بیش از چهار درصد در آذر برسد کالای خاص بود که مشخصا خاندوزی تاکید کرد: رشــد 4.1 درصد تورم خوارکی ها در آذر منجر شــد هدف گذاری تورم در این ماه قدری نســبت به آنچه مدنظر بانک مرکزی بود افزایش یابد.

 

برای حل این مشکل وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرده تا بخشی از این کسری و ناترازی را با واردات موقت برطرف کند.

 

ماهانه 6000 تن گوشت گرم و حدود 8000 تن گوشت منجمد برای تأمین بازار وارد می شود.

 

 

کمترین نرخ بیکاری در دو دهه گذشته

 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه نرخ بیکاری در پاییز امسال به 7.6 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: این تقریبا است.

 

همزمان با این نرخ، مشارکت هم نیم واحد درصد افزایش یافته که علامت خوبی است.

 

بیکاری فارغ التحصیلان به 11.5 درصد کاهش یافت که در پاییز سال گذشته 12.5 درصد بود.

 

خاندوزی ادامه داد: اشتغال ناقص هم به 8.1 درصد کاهش یافته است که در پاییز سال گذشته 9.5 درصد بود.

 

در شاخص رشد اقتصادی بر اساس آمار بانک مرکزی در نیمه اول سال جاری 4.7 درصدی بوده است که با وجود رشد سه درصدی سال گذشته، حفظ نرخ رشد در شش ماهه سال جاری نشانگر این است که مسیرهای ایجاد ارزش افزوده و تولید در بخش های کشور در نیمه اول امسال بهتر از سال قبل است.

 

 

رشد اقتصادی بدون احتساب نفت

 

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه رشد اقتصادی بدون احتساب نفت 3.6 درصد بوده و یک درصد از رشد 2.6 درصدی نیمه اول سال گذشته بیشــتر اســت، تاکید کرد: در زیرمجموعه های صنایع و معادن رشد اقتصادی شش ماهه امسال 3.8 درصد، خدمات 4.2 درصد است.

 

نرخ رشد با نفت و بدون نفت روند رو به رشد شش ماهه نخست سال قبل را ادامه داده و برخلاف ادعاها، چون این رشد همراه با کاهش بیکاری و افزایش اشتغال کشور است رشد با کیفیتی است و فقط بخش هایی که حائز درآمد هستند بدون ایجاد اشتغال، رشد نکرده اند بلکه همزمان با رشد اقتصادی تعداد شاغلان هم افزایش یافته است.

 

وی با تاکید بر اینکه حرکت اقتصاد در مسیر ثبات و پیش بینی پذیری تداوم دارد، گفت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تلاش کرده با ایجاد انضباط مالی در بخش های مختلف و کنترل نرخ بازار ارز، رشد تورم را مهار و فضای اقتصادی کشور را برای فعالان اقتصادی پیش بینی پذیر کند تا امکان رشد مستمر در بخش های مختلف فراهم شود.

 

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه تورم در مسیر بلندمدت کاهشی است، اظهار کرد: در زمینه کسری بازار گوشت هم که پیش از این به آن اشــاره شــده، پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی این است که با اقداماتی، بازار گوشت را تا بهار به تعادل برساند.

 

بنابراین ممکن است برخی اجزا در کوتاه مدت رشد کنند اما این رشد مقطعی تورم، ناشی از سیاست های پولی و مالی دولت نیست.

 

پروژه های عمرانی در 9 ماهه سال جاری، نرخ تضمینی خرید گندم، افزایش تعرفه اینترنت، انضباط بانکی، مالیات طلافروشان و واردات خودروهای کارکرده، از دیگر مباحثی بود که وزیر اقتصاد در این نشست به آن اشاره کرد.

منبع خبر: روزنامه آسیا - 13 دی 1402

دیدگاه کاربران