برداشت ایران در پارس جنوبی ۲۰ درصد بیشتر از قطر است

مدیر پروژه فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی نیرپارس-مپنا گفت:  

 

 

 

از نظر سهم مساحتی از میدان گازی پارس جنوبی تقریباً یک سوم مساحت در اختیار ایران و مابقی در اختیار قطر است اما در حال حاضر بعد از افتتاح فازهای ۳۵ گانه پارس جنوبی، برداشت ما حدود ۲۰ درصد از قطر بیشتر است.

 

 

 

 

مدیر پروژه فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی نیر پارس-مپنا در بازید خبرنگاران از فازهای ۱۳ و  ۱۴ پارس جنوبی اظهار کرد: حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب در پارس جنوبی گاز تولید می‌شود.

از نظر سهم مساحتی از میدان گازی پارس جنوبی تقریباً یک سوم مساحت در اختیار ایران و مابقی در اختیار قطر است اما در حال حاضر بعد از افتتاح فازهای ۳۵ گانه پارس جنوبی، برداشت ما حدود ۲۰ درصد از قطر بیشتر است.

علی پهلوان ادامه داد: اگر برداشت را از زمان‌ اولیه برداشت از میدان پارس جنوبی بررسی کنیم، قطر زودتر به این عدد رسیده است و ما با تاخیر توانستیم عددمان را افزایش بدهیم.

البته با توجه به اقدامات قطر و قراردادهایی که با شرکت‌های اروپایی بسته است، ممکن است به زودی باز هم برداشت آنها از ما بیشتر بشود. آنها در این قراردادها می‌خواهند از خطوط لوله افقی استفاده کنند.

مدیر پروژه فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی نیرپارس-مپنا گفت: البته با توجه به کاهش مخزن در ایران هم پروژه‌ای به نام فشار افزایی تعریف شده است و ما هم تلاش می‌کنیم که به این مقوله وارد بشویم و به شرکت نفت و گاز ایران کمک کنیم.

با توجه به اقداماتی که شرکت نیرپارس در پارس جنوبی داشته است، شرکت نفت و گاز واقعاً به ما به چشم یک راه حل نگاه می‌کند.

 پهلوان ادامه داد: در بحث فشارافزایی چاه‌های دریا هم به واسطه تولیدات داخلی گروه مپنا و تجربه‌ای که در اینجا حاصل شده است، شرکت نفت و گاز مشتاق است که ما یکی از گزینه‌های اصلی برای فشارافزایی در پروژه ایران باشیم.

مدیر پروژه فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی نیرپارس-مپنا تاکید کرد: هنوز ایران این تکنولوژی را ندارد اما مپنا به واسطه نیر پارس اعلام آمادگی کرده است که روی این موضوع به عنوان یک موضوع دانش بنیان برای نخستین بار کار کند و الان هم تیمی از مهندسان ما در نیرپارس به دنبال این هستند که بخش مهندسی کار را در همکاری با شرکت‌های توگا  و مکو جلو ببرند. 

پهلوان اظهار کرد: سال ۱۳۸۹ که ما کار را شروع کردیم بیشتر افراد فعال در حوزه نفت و گاز کشور گفتند که چرا اصلاً مپنا به این سمت آمده تا پالایشگاه راه بیندازد.

همان روز همه، هم قسم شدیم که ثابت کنیم نیرپارس می‌تواند این کار را انجام بدهد.

 

عملکرد درخشان نیرپارس در حذف فلر از پارس جنوبی

مدیر پروژه فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی نیرپارس-مپنا با تاکید بر اینکه فاز ۱۳ رکورد تولید با کیفیت گوگرد در پارس جنوبی را زد، گفت: گوگرد در بحث‌های زیست محیطی بسیار مهم است.

هرجا که گاز سفیدی  دیدید یعنی گوگرد در حال سوختن است و آلودگی آن نه تنها منطقه اطراف بلکه وسعت‌های بسیار بزرگتر را نیز آلوده می‌کند.

بعدها باران‌های اسیدی می‌بارد و ماهی‌ها را آلوده می‌کند.

سپس  ما از همین ماهی‌ها تغذیه می‌کنیم و بدین ترتیب انسان آلوده می‌شود.

وی افزود: مبحث بازیافت گوگرد در پارس جنوبی بسیار اهمیت دارد.

ما در فاز ۱۳ طی ۱۶ روز یعنی در یک ششم تجربه‌ای که پیش‌تر وجود داشت توانستیم گوگرد را مایع کنیم و آن را به واحد گرانول سازی ببریم که این یک افتخار بزرگ برای نیرپارس است.

الان همان تیمی که فاز ۱۳ را انجام دادن به طور کامل به فاز ۱۴ منتقل شده‌ایم تا این کار را در اینجا نیز انجام بدهیم.

مدیر پروژه فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی نیرپارس-مپنا گفت: واحد ۱۰۸ در واقع رسالت محیط زیستی ما را انجام می‌دهد و در اینجا گاز اسیدی استحصال و تبدیل به گوگرد مایع می‌شود تا مجبور نشویم آن را به صورت فلر بسوزانیم.

وی با اشاره به آلودگی‌های زیست محیطی که پالایشگاه‌ها می‌توانند، داشته باشد، گفت: اگر شما به منطقه عسلویه بروید، می‌بینید که فلرهایشان در وسط آسمان است و فلر سوزانده می‌شود اما در اینجا در فاز ۱۳ و ۱۴ ما جلوی فلرسوزی را می‌گیریم.

این معنای واقعی خدمت به محیط زیست کشور و مردم است که مردم باید بازتاب آن را ببینند و بدانند در اینجا چه اتفاق بزرگی رقم خورده است.

پهلوان اظهار کرد: در این مجموعه جوانان همین مملکت بدون آنکه از کس دیگری کمک بگیرند اتفاقات بزرگی را رقم زدند که باید بازتاب داده شود و باید آنها تشویق شوند‌.

وی بیان کرد: شرکت نیرپارس تنها پیمانکار بود و می‌توانست فقط کار خود را انجام دهد اما ما به قدری روی مسائل زیست محیطی تاکید داشتیم که حاضر شدیم به واسطه اجرای درست این الزامات بخشی از سود مالی ما از بین برود اما همچنان با افتخار می‌گوییم که مباحث زیست محیطی خط قرمز نیرپارس است. 

مسائل محیط زیستی اکنون خط قرمز وزارت نفت نیز شده‌اند و این به واسطه همین عملکرد زیست محیطی درخشانی است که نیرپارس در فاز ۱۳ پارس جنوبی رقم زد.

منبع خبر: خبرگزاری موج - 16 دی 1402

دیدگاه کاربران