چرا تراز تجاری منفی ۱۲ میلیارد دلار شد؟

رییس سازمان توسعه تجارت ایران:  

 

 

با اشاره به تراز منفی ۱۲ میلیارد دلار تجارت غیرنفتی گفت: دلیل عمده شکل گیری این پدیده بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات است.

 

 

 

مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت به افزایش وزنی واردات و کاهش ارزش صادرات در ۹ ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: دلیل عمده شکل‌ گیری این پدیده بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات است.

این بیش اظهاری‌ها و کم اظهاری‌ها و همچنین کارت‌های اجاره‌ای ناشی از چند نرخی بودن ارز است.

وی ادامه داد: یک سری اقدامات با محوریت سازمان توسعه تجارت انجام گرفته که یکی از آنها تلاش برای حل مساله رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ است.

معاون وزیر صمت افزود: اکنون پس از کش و قوس‌های فراوان به مرحله‌ای رسیده که قرار است درگاه سال ۱۳۹۷ در سامانه جامع تجارت گشوده شود.

ضیغمی گفت: در عین حال مقرر شده برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نیز جرایم ریالی تعیین شود تا پرونده رفع تعهد ارزی این سال‌ها بسته شود.

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز به تراز منفی تجاری کشور طی ۸ ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: آمار گمرک نشان دهنده حدود ۸ میلیارد دلار تراز منفی در صادرات غیرنفتی است و برخی پیش بینی‌ها حاکی از آن است که این رقم تا پایان سال به حدود ۱۷ الی ۱۸ میلیارد دلار نیز برسد.

وی افزود: ضمن آنکه ارزش صادرات نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۴ میلیارد دلار کاهش یافته است.

رئیس اتاق تهران گفت: به رغم آنچه در آمارهای گمرک قابل مشاهده است وزیر امور اقتصاد و دارایی تراز تجاری کشور را معادل مثبت ۱۰ میلیارد دلار عنوان کرده که به نظر می‌رسد آمار صادرات نفت را نیز لحاظ کرده است.

البته امیدواریم که در سایه توافقات بین‌ المللی از جمله در حوزه اوراسیا، وضعیت صادرات بهبود پیدا کند.

منبع خبر: خبرگزاری مهر - 15 دی 1402

دیدگاه کاربران