استدلال دولت در عدم واردات خودرو پذیرفتنی نیست بهانه است

یک️ نماینده️ مجلس:  

 

 

در حالی که وزیر صمت با حضور در مجلس شــورای اسلامی صادرات و واردات هوشــمندانه را از عوامل اصلی تنظیم بازار برشــمرده اما این وزارتخانه هنــوز هیچ تحرکی در خصوص اجرای قانوان واردات خودرو نداشته و وعده ها فقط در حد شعار باقی مانده اند.

 

 

 

 

 

حجت اله فیروی عضو کمیســیون صنایع و معادن مجلس به تشریح چگونگی و چرایی تدوین و تصویب قانون واردات خودرو از ابتدای مجلس یازدهم و نیز سیر اجرا و پیگیری آن چنین اشــاره کرد: طی سال های اخیر یک ناترازی در بازار خودور به وجود آمد که تعادل عرضه و تقاضا را بر هم زد یعنی در خوش بینانه ترین حالت خودروســازان دولتــی و خصوصی می توانند حدود 900 هزار دستگاه تولید کنند در حالی نیاز بازار حدود یک میلیون و 300 هزار دستگاه است که در برخی برهــه های زمانی ایــن تقاضا به دلایل مختلف بین 3 تا 4 میلیون هم می رسد.

 

وی ادامه داد: مــا از ابتدای مجلــس یازدهم تلاش کردیم ناتــرازی موجود را با مکلف کــردن دولت به واردات برطرف کنیم اما دولت وقت مقاومت زیادی از خود نشان داد.

 

دلیل این مقاومت هم مصوبه سران قوا بود که بر اســاس آن دولت تا 3 ســال اجازه ورود خودرو را نداشت تا بازار ارز را ســاماندهی کند.

 

این ممنوعیت تا اردیبهشت سال گذشته ادامه داشت تا این که مصوبه سران قوا 3 سال خود را پیمود و دولت دیگر بهانه ای برای سرباز زدن از واردات را نداشت.

 

نماینده مردم فسا در مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر چه دولت می توانســت بدون تکلیف مجلس هم این کار را انجام دهد ولی ما به کمــک دولت رفتیم و این موضوع یعنی واردات خودورهای نــو و خودروهای کارکرده (5 ســال کارکرده) را قانون کردیم تا دست دولت بازتر باشد.

 

به این ترتیب هر شخص حقیقی و یا حقوقی می توانست و می تواند وارد کننده باشد و حتما این کار لازم نیست توسط خودروسازها انجام شود ولی برای برطرف کردن شــبهه دولت مبنی بر تأثیر این اقدام بر بازار ارز و جلوگیری از تلاطم در این بازار، مقرر کردیم در واردات از ارز با منشــاء خارجی استفاده شــود.

 

برای مثال شخصی در خارج از کشور کارخانه تولید دارد و یا تاجر اســت، ایشان می تواند با ارزی که در اختیار دارد نســبت به واردات خودرو اقدام کند.

 

 

بر️ خلاف ️ادعای️ دولت،️ هنوز ️سازوکار ️ورادات️ مشخص️ نیست

 

فیروی بــا باین ایــن که «دولــت هنوز ســازو کار مشــخصی را در این باره تعیین نکرده است» تصریح کرد: دولت ادعا می کند که آییــن نامه های مربوط به واردات خودرو را تهیه و تدویــن کرده ولی به نظر ما هنوز سازوکاری مشخص نشــده است ولی به هر حال حتی اگر هم آیین نامه ای با هر محتوایی در کار باشد، منجر به واردات نشده و در یک کلام قول های وزیر ســابق و وزیر فعلی صمت هیچ کدام عملیاتی نشــده اســت.

 

وی ادامه داد: به نظر می رسد گزارش ثبت سفارشــاتی که هم به آن اســتناد می کنند به واقعیت نزدیک نیســت بلکه گزارش هایی ابتدایی است که حتی حقیقت سنجی هم نشده است.

 

 

استدلال️ دولت️ برای️ عدم️ واردات ️خودرو️ پذیرفتنی ️نیست، ️بهانه ️است

 

نماینده مردم فســا در مجلس شــورای اسلامی به جلسه هفته گذشته کمیســیون متبوع خود با وزیر صمت و رییس بانک مرکزی اشــاره کــرد و گفت: متأسفانه این جلسه خروجی درســتی نداشت زیرا آقایان معتقد بودند چنانچه فضای واردات باز شــود، ارز کف بازار جمع آوری شــده و دو باره درگیر تلاطم ارزی داخلی خواهیم شــد ولی این استدلال درست نیســت و بهانه گیری دولت برای عدم اجرای قانون اســت.

 

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که دولت به اندازه کافی ســازوکار نظارتی برای این موضوع را در اختیار دارد از ســوی دیگر واردات انبوه خودرو نیاز به ارز زیادی دارد که ایــن ارز را نمی توان ازکف بازار جمع کرد لــذا موجب تلاطم ارزی در بــازار و به هم ریختگی نخواهد شد .

 

فیروی تأکید کرد: بر این اســاس مــی گویم که این بهانه هــای دولت وارد نیســت و باید اجــازه دهند ســرمایه گذارانی که آمادگی دارند با ارز خودشــان در این عرصه وارد شــوند و با تراز شــدن بازار، مردم نیز منتفع شــده و از افزایش بی جای قیمت خودروها جلوگیری شود.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد مردم - 17 دی 1402

دیدگاه کاربران