عوارض، دیوار بلندی که برای صادرات کشیدند

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران مطر ح کرد:  

 

 

 

یکی از روش های رونق اقتصادی هر کشوری، افزایش میــزان صــادرات آن کشــور در بخــش هــای مختلــف اقتصادی است.

 

 

 

 

 

 

با توجه به این که ایران کشوری معدن خیز است، انتظار می رود که در بخش صادرات صنایع معدنــی یــا مــواد معدنــی پیشــرفت های خوبی داشــته باشــد و از ایــن طریــق بــه درآمــد زایی های خوب و قابل قبولی برسد، اما متاسفانه تصمیمات کارشناسی نشده و وضع قوانین یکباره و بدون برنامه ریزی باعث شــده کــه ایــران در ایــن بخــش نــه تنها پیشــرفت هــای خوبی نداشــته باشــد، بلکــه در بخــش صــادرات محصــولات معدنی در جهان هم جایگاهی را کســب نکرده اســت.

 

چیزی که طی یکســال گذشــته باعث شــد شــرایط برای صــادرات محصــولات معدنــی ایــران بدتــر شــود، وضــع عــوارض صادراتــی بــود که مانند دیوار بلندی بر ســر راه صادرات ایران کشــیده شــد.

 

عوارض صادراتی موجب شــده کــه رغبــت بــرای صــادرات محصــولات معدنــی تــا حــد زیــادی کاهــش یابــد و انگیــزه معدنــکاران بــرای فعالیت های صادراتی کمتر شود.

 

 

تصمیمات بی برنامه خیانت به تولید و صادرات است

 

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی در خصوص تاثیرات عوارض صادراتی بر مواد معدنی بیان کرد: عوارض صادراتی یعنی دیوار و مانع ایجاد کردن برای صــادرات کــه این مســاله باعث شــد میزان صــادرات مواد معدنــی و محصــولات معدنــی تــا حد زیــادی کاهش یابد. وی افزود: در واقع قانونی که برای عوارض صادراتی وضع کردند باعث شد، بسیاری از بازارهای صادراتی خودمان را در بسیاری از کشورها از دست بدهیم که این مساله کاملا به ضرر صنایع معدنی و اقتصاد کشورمان تمام شد.

 

چون هرچه میزان صادرات در بخش های مختلف کاهش پیدا کند به همان نســبت ارز کمتری وارد ایران شــده و این به نفع اقتصاد کشــورمان نیســت.رییس کمیســیون معادن و صنایــع معدنــی خاطرنشــان کــرد: این گونــه تصمیمات کامــلا غیرکارشناســی اســت، کــه بدون لحاظ کــردن موارد تخصصــی بــه صــورت قانــون در آمــده و اعمــال می شــود.

 

کــه پــس از لحــاظ کردن چنین مواردی صادرات کشــور به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش پیدا کرد.

 

بــه گفتــه وی؛ هنــوز هــم نمــی دانیــم وزارت خانــه بــا چــه منطقی چنین کاری را انجام داد و چنین تصمیمی گرفت؟ و بــا چــه منطقــی آن را برداشــت.

 

این گونــه تصمیمات بی برنامــه و خلــق الســاعه خیانــت بزرگی بــه تولید و صادرات کشــور اســت کــه هیــچ کدامیک از ســازمان هــا هم نظارت دقیقی بر این تصمیمات یک باره ندارند.

 

شکوری تا کید کرد: دولت و مسوولین مربوط باید نسبت به تصمیماتی که برای موارد مهم اتخاذ می کنند حساس باشند.

 

زیرا همین تصمیمات است که باعث رونق یا رکود اقتصادی یک کشور می شود و شرایط را تغییر می دهد.

 

تا زمانی که بدون برنامه و ناآ گاهانه تصمیماتی گرفته شده و به مرحله ی اجرا در آید شرایط همین گونه خواهد بود و همه چیز به ضرر اقتصاد ایران تمام می شود.

 

 

رســیدن بــه تولیــد یــک میلیــون تــن کاتــد مس دور از ذهن نیست

 

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اظهار داشت: در صورتی که در ســنوات گذشــته، بیشــترین تولیدی که ما انجام داده ایم با فعالین بخش خصوصی بوده است که وارد بخش تولید شدند.

 

بنابراین ما می توانیم انتظار داشــته باشــیم که تا یک و نیم میلیون تن تولید داشــته باشیم.

 

وی افزود: با این حال ما یک میلیون تن را هدف قرار داده ایم که بتوانیم به آن برسیم و این رقمی نیست کــه دور از ذهــن باشــد و نتوانیــم آن را محقــق کنیــم.

 

ولی نباید توقع داشته باشیم این مساله به سرعت و یک روزه محقق شود چون اصلا امکان پذیر نیست.

 

هر تصمیمی که گرفته می شود برای عملیاتی و نهایی شدن نیازمند طی شــدن زمان اســت.

 

به گفته شــکوری؛ یک دهه نیاز است تا برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد، ارز های لازم برای عملیاتی کردن این کار تخصیص داده شود تا برای رســیدن بــه تولیــد یک میلیون تــن کاتد مس حداقل 1۵ تا 1۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است تا بتوانیم به ارقام مورد نظرمان برسیم.

 

او تا کید کرد: بنابراین در وهله ی اول لازم است سرمایه گذاری های جدی در این راستا صورت بگیرد که پیش لازمه آن تزریق منابع مالی است.

 

بنابراین برای تحقق این چشــم انداز که بســیار هم زیبا است در مرحله نخست باید فکری پشت آن نهفته باشد و برنامه های مدونی در نظر گرفته شود.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی اسکناس - 19 دی 1402

دیدگاه کاربران