طرح اطلس سرمایه گذاری نتیجه یک کار جمعی در سطح ملی است

معاون سازمان سرمایه گذاری:  

 

 

 

مسعود براتی در گفتگو با روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به دستور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تسریع در تکمیل طرح اطلس‌ سرمایه‌گذاری بیان کرد: از اسفند سال گذشته سرعت پیشرفت این طرح افزایش یافته است و ان‌ شاالله در بهمن امسال مرحله اول آن به نقطه بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

 

معاون سازمان سرمایه ­گذاری اعلام کرد تدابیر لازم برای تسریع روند تکمیل لایه‌ها و تحلیل‌های مورد نیاز طرح اطلس سرمایه‌گذاری با مشارکت استان‌ها اتخاذ شده است و در این مسیر از تمام ظرفیت‌ها برای رفع موانع استفاده خواهد شد.

وی تأکید کرد ارتقای متوازن و هماهنگ لایه‌ها در استان‌های کشور و پیگیری و کمک به تکمیل لایه‌ها در استان‌هایی که عقب‌تر هستند ضرورت دارد تا بتوانیم به نقطع مطلوب دست پیدا کنیم.

براتی طرح اطلس سرمایه‌گذاری را یک کار جمعی در سطح ملی دانست و تاکید کرد که این طرح با همکاری گسترده دستگاه‌های مختلف دارای اطلاعات مکان محور و با محوریت سازمان سرمایه‌گذاری و سازمان نقشه‌برداری طراحی و در حال اجرا است.

همچنین ادارات کل امور اقتصادی در استان‌ها با همکاری نزدیک استانداری‌ها هدایت طرح در سطح استان را به عهده دارند.

همین ویژگی سبب شده است که طرح اطلس سرمایه‌گذاری از نظر مدیریتی دارای پیچیدگی بالا باشد.

معاون سازمان سرمایه‌گذاری با تاکید بر اهمیت طرح اطلس سرمایه‌گذاری برای بهبود جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزود البته این طرح می‌تواند نقش موثری در هدایت کلیه سرمایه‌گذاری‌ها اعم از داخلی و خارجی داشته باشد و یک زیرساخت اطلاعاتی مفید برای دولت محسوب می‌شود.

براتی تاکید کرد ارتقای سامانه، افزایش گستره داده‌ها، بهبود کیفیت آن‌ها و اتصال SDI  کاری مستمر بوده و با رونمایی از مرحله اول این طرح در بهمن‌ ماه، به پایان نمی‌رسد و تلاش خواهد شد تا یک اتفاق خوب برای هدایت هوشمند سرمایه­ گذاری داخلی و خارجی کشور و تصمیم گیری صحیح مجموعه مدیران در این زمینه رخ دهد.

 

 

اطلس سرمایه گذاری چیست؟

بانک جامع اطلاعات گردآوری و تحلیل شده قابل به روزرسانی درخصوص منطقه جغرافیایی خاص مشتمل بر بیان ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها، مزیت‌ها، محدودیت‌ها، نیازها و اولویت‌ها، فرصت‌ها، قوانین و فرآیندها و سایر اطلاعات اثرگذار بر جذب سرمایه گذاری که با درنظر داشتن الزامات و ضرورت های حاکم بر سرمایه گذاری خارجی، علاوه بر تسهیل و تسریع در فرآیند سرمایه گذاری با تحلیل اطلاعات موجود و اهداف تبیین شده، منتهی به هدایت هوشمند سرمایه گذاران به انتخاب بهترین موقعیت جغرافیایی اجرای پروژه گردد که بهترین شرایط فنی و اقتصادی را برای اجرای طرح موردنظر و بیشترین بازدهی را برای اهداف کلان توسعه کشور و استان دربرداشته باشد.

یکی از اهداف اطلس سرمایه گذاری را می‌توان در حذف حداکثری استعلامات و مجوزهای لازم در فرایند استقرار طرح سرمایه گذاری معرفی نمود که با بهره‌مندی از آن، سرمایه‌گذار می‌تواند فرایند سرمایه گذاری خود را بر اساس نیازهای طرح مورد نظر و با جمع‌بندی اطلاعات دریافتی و توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در استانها ترسیم و برنامه‌ریزی نموده و نهایتاً مناسب‌ترین محل را برای استقرار طرح خود انتخاب نماید تا با جلوگیری از انتخاب ناآگاهانه در سرمایه گذاری، از دلسردی سرمایه گذار و تغییر پیاپی محل اجرای طرح جلوگیری به عمل آورد.

همچنین اطلس سرمایه گذاری، امکان تصمیم گیری در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های متناسب با ظرفیت موجود در هر منطقه و شناسایی مناطق مستعد و ارتقای سطح نظارت و کنترل بر سازوکار اقتصادی در سایه اطلس سرمایه گذاری را به مدیران استانها خواهد داد.

منبع خبر: وب سایت سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران - 16 دی 1402

دیدگاه کاربران