ایران به علت تحریم ها نتوانست عضویت سازمان تجارت جهانی را به دست آورد

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت گفت:  

 

 

 

دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در صورتی امکان پذیر است که موانع تجاری و لجستیک رفع شود.

 

 

 

 

 

روح الله لطیفی گفت: امضای توافق نامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا اوایل دی ماه امسال، اتفاقی بی سابقه برای ایران بود.

 

در واقع بعد از اینکه موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران در آبان ماه سال ۱۳۹۸ بین ایران و ۵ کشور عضو این اتحادیه عملیاتی شد و تعرفه حدود ۸۰۰ کالا نزدیک به صفر شد تجارت بین ایران و کشورهای عضو این اتحادیه افزایش یافت، البته یک سری منازعات در منطقه نیز مانع رشد بیشتر تجارت بین ایران و کشورهای عضو شد.

 

وی در ادامه با اشاره به عضویت بیش از ۱۳۰ کشور جهان در سازمان تجارت جهانی اظهار داشت: کشورهای عضو در این سازمان با توجه به برخورداری از معافیت های تعرفه ای عضویت در این سازمان با یکدیگر مبادلات تجاری دارند و به دلیل برخورداری از معافیت های تعرفه ای بهای تمام شده کالا برای آنها کم می شود، اما ما به دلیل تحریم ها و مانع تراشی آمریکا نتوانسته ایم عضو این سازمان شویم و از مزیت های عضویت در این سازمان بهره بگیریم.

 

لذا باید عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را غنیمت شمرده و حداکثر استفاده تجاری را از این موقعیت ببریم.

 

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در حوزه ریلی بخشی از کالاهای ما از طریق حوزه قفقاز می تواند به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برسد و بخشی هم از مسیر آسیای میانه به قزاقستان، قرقیزستان و روسیه برسد که نقطه شروع آن از ترکمنستان است.

 

لطیفی با اشاره به رفع مشکل ترانزیت و همچنین حل و فصل بهای گاز با ترکمنستان در دولت سیزدهم، اظهار داشت: ایران می تواند از مسیر ترانزیتی ترکمنستان برای صدور کالا به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از جمله قزاقستان، قرقیزستان و روسیه بهره بگیرد که این موضوع می تواند در توسعه روابط تجاری ما با کشورهای عضو منطقه موثر باشد.

 

وی با اشاره به بازار بیش از ۱۸۰ میلیون نفری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: حجم تجارت این کشورها حدود هزار میلیارد دلار است لذا ما نیز می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، برای بهره گیری از این ظرفیت بزرگ تجاری باید به چند نکته توجه داشت.

 

  • اول اینکه کالاهایی را در معرض عرضه قرار دهیم که مورد نیاز آنها باشد، بنابراین برای این کار لازم است تا نمایندگان حوزه تجاری ما در این کشورها فعال تر شوند.

 

  • در مرحله دوم نیز باید حتما کالاهای مورد نیاز این کشورها را با کیفیت تولید کنیم.

 

برای افزایش روابط تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باید حلقه های مرتبط به ماقبل تولید، تولید، تجارت و لجستیک باید در هم پیوسیتگی داشته باشد و باید با برنامه ریزی وارد این بازارها شویم.

 

اگر برنامه ای برای ورود به این بازارها نداشته باشیم با وجود مباحث تعرفه ای و عضویت تجارت آزاد با این کشورها مطمئنا سهم ما را نمی تواند افزایش دهد.

 

وی افزود: در حال حاضر شاهد رشد صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا هستیم، اما از آن طرف هم واردات ما به اوراسیا افزایش یافته است، لذا اگر نتوانیم خودمان را تقویت کنیم آنگاه توافقنامه تجارت آزاد یک سویه و به نفع اعضای اوراسیا خواهد بود.

 

لطیفی گفت: موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغازی برای جهش صادرات کالاهای ایران به این اتحادیه و کشورهای اطراف آن و مسیر سازی عبور کالاهای تجاری است.

 

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: ایران می تواند از طریق کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مسیری جدید برای بازارهای کالاهای خود ایجاد کند و یا امکان دسترسی به حوزه کشورهای شمال آفریقا، خلیج فارس، غرب و جنوب آسیا را فراهم کند.

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - 23 دی 1402

دیدگاه کاربران