هند برای فشار به ایران مسیر ترانزیتی را به پاکستان تغییر داد/ برگشت دهلی به تعهدات بندری

معاون سازمان توسعه تجارت ایران:  

 

 

هند برای استفاده از ابزارهای خود و فشار بر ایران ترجیح داد که مسیر ترانزیت را خود به سمت پاکستان تغییر دهد، اما افزایش هزینه آن را هم پرداخت و برای هند هم به صرفه نبود. در حال حاضر هند دوباره به قرارداد برگشته‌ و تمام این موضوعات برطرف می‌شود.

 

 

 

 

محمدصادق قنادزاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پروژه توسعه منطقه آزاد چابهار موضوع قرارداد دو دولت ایران و هند است، اظهار داشت: طبق قرارداد سرمایه‌گذاری هند در چابهار قرار بر این است که این کشور در بخش‌های کریدور شمال - جنوب در ایران سرمایه‌گذاری کند البته در مقطعی این سرمایه‌گذاری متوقف شد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره دلایل تعطل هند در اجرای تعهدات خود در بندر چابهار و تاخیر در قرارداد بلندمدت گفت: تمام تقصیرهای متوجه طرف هندی نیست، هرچند که در تعهدات قراردادی خود تعلل کردند اما مشکلات داخلی هم وجود داشت و وزارت راه ایران باید اقداماتی را انجام می‌داد. 

معاون سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: در سه سفر اخیر و مذاکراتی انجام شد و قرار براین است که هند به تعهدات خود در بندر چابهار برگردد و البته اقداماتی هم باید در ایران انجام شود. 

وی با بیان اینکه در این باره اختلافاتی بین دو طرف ایران و هند وجود داشت، گفت: هر دو طرف باید اقداماتی انجام می‌دادند که البته طرف هندی تعللی در اجرای قرارداد داشت و به دلایلی اجرای تعهدات را در مدتی متوقف کرد اما در حال حاضر این قرارداد احیا شده‌است. 

معاون سازمان توسعه تجارت در پاسخ به دیگر سوال ایلنا مبنی بر اینکه در این مدت چرا هند ترجیح داد به جای بندر شهید بهشتی چابهار، گندم اهدایی به افغانستان را از مسیر پاکستان صادر کند و چرا هند در سیاست‌های ترانزیتی تغییر رویکرد داده‌ است، گفت: در همین مدت که موضوع قرارداد متوقف بود، برای استفاده از ابزارهای خود و فشار بر ایران ترجیح داد که مسیر ترانزیت را خود به سمت پاکستان تغییر داد اما افزایش هزینه آن را هم پرداخت و برای هند هم به صرفه نبود.

اما در حال حاضر هند دوباره به قرارداد برگشته‌ است و تمام این موضوعات برطرف می‌شود. 

قنادزاده افزود: وزارت راه و شهرسازی کشورمان اقداماتی در حال انجام است و دولت‌ها به توافق رسیدند. 

وی با بیان اینکه بخشی از سرمایه‌گذاری هند در توسعه چابهار شروع شده و در حال انجام است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری هندی‌ها در حال انجام است اما هنوز تکمیل نشده‌ است. 

معاون سازمان توسعه تجارت درباره برقراری تجارت آزاد ایران و پاکستان گفت: دو هفته آینده هیات‌های ایران و پاکستان در تهران در این باره جلساتی داشته باشند و بر روی لیست کار می‌کنیم و مذاکرات برای لیست نهایی از دو هفته آینده آغاز خواهد شد.

تجارت آزاد کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و نمی‌توان گفت تجارت آزاد بین ایران و پاکستان از چه زمانی آغاز خواهد شد و پس از ٧ سال مذاکرات سختی پیش رو خواهد بود.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 27 دی 1402

دیدگاه کاربران