ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز منجر به توسعه و بهره برداری می شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:  

 

 

 

وی در باره اهمیت ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز گفت: ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز منجر به توسعه و بهره برداری از میادین مشترک بدون استفاده می شود.

 

 

 

 

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره ورود راهکار مجلس برای توسعه میادین نفت و گاز گفت: توسعه میادین نفت و گاز به عنوان یکی از مراکز استراتژیک از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به اینکه درصد بالایی از درآمد کشور در بودجه از محل نفت و گاز تامین می شود، در حال حاضر حدود 3 و نیم میلیون بشکه تولید نفت داریم و حدود ۱ و نیم میلیون بشکه را صادر می کنیم.

سنگدوینی بیان کرد: حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز تولید می شود که در بخش های تجاری، خانگی، صنعت، نیروگاه و پتروشیمی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در بنزین و نفت گاز در روز و ۹۰ میلیون لیتر نفت کوره جز تولیدات کشور است.

وی در ادامه بیان کرد: صنعت پتروشیمی یک صنعت ارزآوری برای کشور دارد و قطعا در این شرایط باید متوجه باشیم ریل توسعه کشور از نفت و گاز است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این مطلب که تامین هزینه های کشور چه در بخش های توسعه ای و چه در بخش های هزینه ای بالای ۶۵ تا ۷۰ درصد هزینه ها را بخش نفت و گاز تامین می کند، خاطرنشان ساخت: با بیان مساله مذکور می بایست ما در بخش نفت و گاز حتما به دنبال توسعه باشیم و راهکار آن توسعه و ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری ، توسعه  و بهره برداری از میادین نفت و گاز است.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: از سوی دیگر در شمال کشور مخصوصا در شمال استان گلستان نفت و گاز دیده شده  است و می توان با ورود بخش خصوصی اقدام به استخراج این فرآورده های سوختی کرد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد:  توسعه در میادین نفت و گاز نیاز واجب ما در کشور است ولی از سوی دیگر ما توسعه را برای استخراج و تولید نفت و گاز استفاده کنیم و از سوی دیگر از حضور آنها برای بهینه سازی این سوخت ها استفاده کنیم.

وی بیان کرد: درآمدهای نفتی، گازی و پتروشیمی را باید صرف زیر ساخت های کشور کنیم نه اینکه صرف اداره امور کشور و هزینه های جاری کنیم.

باید درآمد حاصل از نفت و گاز را صرف اشتغال زایی کنیم و هر چه بخش خصوصی به این بخش بیشتر ورود کند باعث توسعه می شود و توسعه بیشتر منجر به اشتغال زایی می شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر میادین نفت و گاز ما که سال هاست از آنها استفاده می شود و توسعه ای پیدا نکرده اند و تجهیزات مورد استفاده در آنها خیلی مستهلک شده اند، بنابراین باید با استفاده از توان بخش خصوصی این حوزه ها تقویت گردد.

سنگدوینی با تاکید بر اینکه آوردن بخش خصوصی در تمام زمینه باعث توسعه می گردد، تصریح کرد: ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز می تواند منجر به توسعه، حفظ و نگهداری میادین و افزایش استخراج این میادین شود، از سوی دیگر تحریم ها هم به این وسیله از بین می رود زیرا تحریم بخش خصوصی و غیر دولتی سخت است.

منبع خبر: خبرگزاری موج - اول بهمن 1402

دیدگاه کاربران