نقشه راهبردی صنعتی پویا تدوین شد

مشاور رئیس‌جمهور گفت:  

 

 

 

نقشه راهبردی صنعتی و ارتقاء تولید داخل به‌گونه‌ای تدوین‌شده تا در طی زمان بتوان بر اساس متغیر‌های حاکم مانند علم و فناوری به‌روز شود.

 

 

 

 

محمدهادی زاهدی وفا در نشست هم‌اندیشی طرح تدوین نقشه راهبردی صنعتی و ارتقاء تولید داخل با استادان دانشگاه‌های کشور گفت: تدوین پیش‌نویس این سند و فرایند‌های آن در این موسسه به پایان رسیده و در حال حاضر به دنبال اجماع سازی و اخذ نظر جامعه نخبگانی کشور هستیم.

وی ادامه داد: این سند در کمیسیون تخصصی دولت مطرح‌شده و یک اجماع نسبی بین ذینفعان در مورد روش‌شناسی در این فرایند وجود دارد، البته به‌زودی سند در هیات‌وزیران هم ارائه خواهد شد.

زاهدی وفا گفت: در مورد تهیه پیش‌نویس این سند با بخش خصوصی تعامل لازم صورت پذیرفته است، البته با توجه به مشکلات موجود در این بخش تلاش شده است تا بازخوردی نیز از بخش خصوصی و بدنه صنعت در این مسیر داشته باشیم.

رئیس موسسه بابیان اینکه در بهره‌مندی از نظرات اساتید دانشگاه در حوزه اجرا و تکمیل سند، قائل به‌نظام نوآوری هستیم، افزود: از نقطه نظرات و رهنمود‌های سازنده تمامی اساتید استفاده خواهیم کرد تا انشا الله سند ارزشمندی تولید شود که در بدنه دولت و هم در بخش خصوصی مورداستفاده قرارگیرد.


مشاور رئیس‌جمهور گفت:ما می‌خواهیم تمامی دانش کشور در این سند آورده شود، و تلاش می‌کنیم فرایند‌ها را با حداکثر توان طی کرده و سند را ارتقا ببخشیم.


زاهدی وفا اضافه کرد:در کشور سند‌های زیادی نوشته‌شده است که متأسفانه به یک طرح تحقیقاتی مجلّد غیر مؤثر تبدیل‌شده، درحالی‌که ما می‌خواهیم کار نافع و سودمند برای کشور صورت پذیرد.


رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی با تأکید بر نگاه مسئله محور در این سند افزود: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری باید ببینیم سند در چه سطح و استراتژی قرار دارد و با توجه به مولّفه‌های مستخرج در این خصوص به چه مؤلفه‌هایی باید فکر کنیم.

زاهدی وفا گفت: مهم‌ترین ویژگی سند جدید این است که به‌صورت پویا دیده‌شده تا با توجه به متغیر‌های مانند علم فناوری بتواند در طی دوران خود را به‌روز کند، دیدن ترتیبات نهادی نیز ویژگی‌های دیگر این سند است تا اجرای آن در کشور هموار شود.

مشاور رئیس‌جمهور بابیان اینکه نظام نوآوری در صنعت بایستی با طراحی یک سند پویا و ماندگار همراه باشد، تصریح کرد: در این فرایند نمایندگان و نخبگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی نقش اساسی به عهده دارند.

منبع خبر: خبرگزاری برنا - اول بهمن 1402

دیدگاه کاربران