ایران در رتبه سوم جهان از نظر ساخت خطوط لوله انتقال گاز

موسسه تحقیقاتی گلوبال انرژی مانیتور:  

 

 

 

یک موسسه بین المللی با اشاره به در دست ساخت بودن حدود 70 هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در جهان اعلام کرد 5 هزار کیلومتر از این خطوط مربوط به ایران است و این کشور در رتبه سوم جهان از این نظر قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

موسسه تحقیقاتی گلوبال انرژی مانیتور طی گزارشی اعلام کرد 69 هزار و 700 کیلومتر خط لوله انتقال گاز در دنیا در دست ساخت است که این رقم نسبت به سال قبل رشد 18 درصدی داشته است.

هزینه ساخت این پروژه ها در حدود 200 میلیارد دلار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش 80 درصد از پروژه های ساخت خط لوله گاز دنیا در قاره آسیا متمرکز است و سه کشور چین، هند و ایران به ترتیب بیشترین سهم را از 69 هزار و 700 کیلومتر پروژه در دست ساخت خط لوله گاز در جهان را به خود اختصاص داده اند.

چین بیشترین سهم را در این زمینه دارد. این کشور در حال ساخت 30 هزار و 300 کیلومتر خط لوله انتقال گاز در قالب 150 پروژه است.

هند که در حال توسعه و مدرن سازی شبکه انتقال گاز خود است در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته است و قصد دارد تا سال 2025 طول شبکه انتقال گاز خود را دو برابر کند.

این کشور در حال ساخت 15 هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز با هزینه 26.2 میلیارد دلار است.

ایران در رتبه سوم جهان از نظر طول خطوط لوله گاز در حال ساخت قرار گرفته است.

این کشور هم اکنون در حال ساخت پنج هزار کیلومتر خط لوله با هزینه 17.8 میلیارد دلاری است.

ایران اکنون در حال ساخت خط لوله ‌سراسری شماره 11 به طول 1200 کیلومتر است که قرار است با هزینه چهار میلیارد دلاری در سال 2026 تکمیل شود.

ظرفیت این خط 40 میلیارد مترمکعب در سال پیش بینی شده است.

خط لوله سراسری شماره 9 نیز پس از تاخیرهای مکرر در سال 2022 در دولت سیزدهم کلید زده شده است.

این خط که به لحاظ طول، ششمین خط لوله انتقال گاز در دست ساخت در جهان است به ایران کمک می کند نیازهای خود در اوج تقاضای گاز برای بخش خانگی و صنعت را تامین کند.

طول این خط 1900 کیلومتر است که با بهره برداری می تواند 40 میلیارد مترمکعب گاز را در سال منتقل کند.

هزینه پیش بینی شده برای ساخت این خط 3.4 میلیارد دلار برآورد شده است.

علاوه بر در دست ساخت بودن پنج هزار کلیومتر خط لوله انتقال گاز در ایران ساخت 1600 کیلومتر خط لوله با هزینه 9.9 میلیارد دلار نیز در مرحله طراحی و پیشنهاد قرار دارد.

این گزارش همچنین به موضوع واردات گاز پاکستان از ایران اشاره کرده و نوشته ایران خط لوله لازم برای این پروژه در خاک خود را تکمیل کرده اما پاکستان به رغم تعهدات خود نتوانسته خط لوله انتقال گاز ایران را در داخل مرز خود بسازد.

مقامات پاکستانی در اوت سال 2023 برای فرار از جریمه سنگین قرارداد با ایران مدعی وضعیت فورس ماژور شدند که البته ایران آن را نپذیرفته و از جریمه تا 20 میلیارد دلاری پاکستان سخن گفته است.

روسیه، پاکستان، آمریکا، نیجریه، ایتالیا، آرژانیتن و کانادا نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از نظر طول خطوط لوله در حال ساخت برای انتقال گاز قرار گرفته اند.

کل خطوط لوله انتقال گاز که در آمریکا در دست ساخت است 1500 کیلومتر با هزینه 11.5 میلیارد دلاری محاسبه شده است.

منبع خبر: خبرگزاری برنا - 3 بهمن 1402

دیدگاه کاربران