جزییات تسهیل تجارت ایران و افغانستان / «دوزبُلاغ» حذف می‌شود

رئیس هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان:  

 

 

 

به گفته رئیس هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با حذف دوزبُلاغ در تجارت ایران و افغانستان هزینه تجارت دو کشور کاهش یافته و بستری برای به صفر رسیدن عوارض گمرکی آماده شده است.

 

 

 

محمود سیادت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره توافق جدید میان دو کشور برای تسهیل عملیات ترانزیت کالا گفت: عوارض صادرات کالا از ایران به افغانستان از سال‌های دور با عنوان دوزبُلاغ از ایرانی‌ها گرفته می‌شد، در زمان استقرار دولت جمهوریت در افغانستان اخذ این عوارض از طرف ایران حذف شد و ایران قول حذف اخذ دوزبُلاغ را از دولت وقت افغانستان گرفت، اما طرف افغانستانی به این وعده عمل نکرد و دریافت این عوارض از سوی ایرانی‌ها از سر گرفته شد.

وی افزود: در حدود یک ماه گذشته هیات کارشناسی 20 نفره از مسئولان هرات و کابل به ریاست حاج ابراهیم حکمت مشاور عالی معاون اقتصادی کابینه افغانستان همراه با هیات ایرانی از سه مرز مشترک ایران و افغانستان بازدید کردند و در جریان این بازدید توافقات خوبی حاصل شد.  

سیادت ادامه داد: همچنین کمیسیون مشترک همکاری‌ها که دو ماه پیش در تهران و در پی سفر ملابرادر و هیات همراه تشکیل شد به توافقاتی رسید که از جمله توافقات حاصله در این کمیسیون افزایش زمان کار گمرکات مرزی بود. در آن دیدار در مورد حذف دوزبُلاغ نیز صحبت شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: افغانستانی‌ها علاوه دوزبُلاغ رقمی دیگر را با عنوان رودپاس برای تردد ماشین‌ها می‌گیرند.

رودپاس را وزارت خارجه افغانستان و کنسولگری‌ها اخذ می‌کنند و سازمان حمل و نقل افغانستان نمی‌تواند دخالتی در این موضوع داشته باشد، با این حال اکنون دوزبلاغ افغانستان حذف شده اما رودپاس همچنان گرفته می‌شود.

سیادت گفت: اکنون در پی توافقات حاصله عوارض گمرکی میان ایران و افغانستان کاهش پیدا کرده است و طرف ایرانی هم به همان اندازه‌ای که طرف افغانستانی عوارض گمرکی را کاهش داده عوارض را کم کرده است تا تجارت دو کشور تقویت شود.

وی در نهایت اظهار کرد: طرف افغانستانی از صفر شدن عوارض گمرکی میان دو کشور با آغوش باز استقبال می‌کند و بستر برای به صفر رسیدن این عوارض آماده است؛ به ویژه با وجود تنازعاتی که میان افغانستان با پاکستان وجود دارد، افغانستان ترجیح دهد ترانزیت بیشتری از مسیر ایران انجام دهد. با این تفاسیر و با حسن نیتی که من از دو طرف دیده‌ام صفر شدن عوارض گمرکی میان ایران و افغانستان  را دور از انتظار نمی‌بینم.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 4 بهمن 1402

دیدگاه کاربران