اطلس سرمایه گذاری، اطلاعات مکانی لازم برای هدایت سرمایه گذاری را از بستر SDI دارا خواهد شد.

مدیرکل سامانه های ملی و زیر ساخت های اطلاعات مکانی سازمان نقشه برداری کل کشور :  

 

 

ما از نظر فناوری در زمینه ژئوپورتال GIS و SDI غنی هستیم و ایران بالاتر از ترکیه، دارای بهترین زیرساخت اطلاعات مکانی یکپارچه و کامل در میان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو است و این موضوع در بیانیه اختتامیه نشست سال 2021 اکو منتشر گردید.

 

 

 

 

دکتر علی مدد با بیان اینکه رقومی سازی اطلاعات در دو دسته انجام می شود بیان کرد: نخست اطلاعات توصیفی و متنی است که ویژگی این نوع اطلاعات حجم کم، قابلیت تکثیر راحت و بروزرسانی آسان می‌باشد.

 

وی نوع دوم اطلاعات را اطلاعات مکانی عنوان کرد و افزود: طبق اعلام سازمان ملل، 85 درصد اطلاعات، مرتبط با مکان هستند که تلاش و نیروی زیادی برای تولید آنان لازم است و دو ویژگی حجم زیاد و قابلیت سخت تکثیر و انتقال و بروزرسانی دارند.

 

به عنوان نمونه تهیه نقشه یک شهر، سخت است و متولی آن به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی دهد و مشکل فنی در سرعت و زمان انتقال برای کاربر وجود دارد.

 

با توجه به این دو ویژگی لازم بود که کار خاصی روی این اطلاعات مکانی صورت گیرد تا این مشکلات را نداشته باشد.

 

وی در تشریح این فرآیند عنوان کرد: در ابتدا سامانه‌های اطلاعات مکانی GIS که به صورت desktop بودند نمی‌توانستند به یکدیگر متصل شوند.

 

مدیریت اطلاعات مکانی در هر شرکتی پروتکل و قاعده خاص خود را دارا بوده و نمی شد آنان را با هم مرتبط و متصل نمود، همچنین امکان تعامل از راه دور مابین سامانه‌هایی که بصورت desktop باشند وجود ندارد.

 

برای رفع این مشکل، سامانه‌‌های وب GIS ایجاد شدند که می‌توانستند امکان مدیریت و تحلیل اطلاعات مکانی در فضای وب را برای کاربر فراهم نمایند.

 

همه می‌توانستند تحت وب با هم مرتبط شوند. تنها لازم بود استانداردی وجود داشته باشد که اطلاعات هم‌خوان شوند و بتوانند با هم تعامل کنند.

 

با شکل‌گیری و بکار گیری استانداردهای مکانی تحت وب ، زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI) که شامل مجموعه بزرگی از اطلاعات مکان‌محور می‌باشد تشکیل شدکه به‌صورت مستمر قابل استفاده و بروزرسانی است.

 

بنابراین بعد از تحت وب شدن اطلاعات مکانی به صورت استاندارد، سطوح مختلف SDI ملی، منطقه ای و جهانی مطرح شد و به سرعت پیشرفت کرد و ایران نیز در این زمینه در منطقه پیشتاز است.

 

مدیرکل سامانه­های ملی و زیر ساخت­های اطلاعات مکانی سازمان نقشه برداری کل کشور افزود: سازمان نقشه برداری کشور با همکاری سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، اطلس سرمایه‌گذاری کشور را هدایت نمودند که به SDIهای ملّی و استانی مرتبط گردیده و داده‌های مورد نیاز خود را به صورت مستمر از آن بستر تامین نماید.

 

وی با بیان اینکه اطلس سرمایه گذاری از این امتیاز و مزیت برخوردار است در خصوص روند اجرای طرح اعلام کرد سازمان سرمایه گذاری با تفاهمی که با سازمان نقشه برداری داشت، از این ساختار جدید استفاده کرد و همکاری، پشتیبانی و پیگیری خوبی در طرح وجود دارد.

 

وی افزود سازمان نقشه برداری کشور در سال 1401، در راستای کاربردی‌سازی زیرساخت ملی داده‌های مکانی در سطوح مختلف ملی و استانی به ارائه سرویس‌های مکانی به پروژه های اولویت‌دار دولت الکترونیک ازجمله پروژه پنجره واحد مدیریت زمین، پورتال مکانی مدیریت بحران و همچنین اطلس سرمایه‌گذاری اقدام نمود که پروژه‌های فرادستگاهی و حتی فراقوه‌ای هستند.

 

در این راستا یکی از مزیت‌های اجرای این پروژه‌ها با خدمات‌گیری از سامانه زیرساخت داده‌های مکانی کشور این است که سرویس‌های مکانی مرتبط با هرکدام از این پروژه‌ها با جمع‌آوری داده‌های موردنیاز از تمام دستگاه‌ها ایجاد و از طریق زیرساخت ملی داده های مکانی در اختیار متولیان دو پروژه قرار می‌گیرند.

 

همچنین نتیجه این کار برای آمایش سرزمین و ده‌ها پروژه ملّی دیگر قابل استفاده خواهد شد و بر این مبنا همه پروژه‌های مبتنی بر اطلاعات مکانی با هم‌افزایی ایجاد شده، ارتقا خواهند یافت.

 

وی با بیان همکاری و پشتیبانی استان‌ها در طرح عنوان کرد: پس از آماده‌سازی سرویس‌های مکانی دستگاه‌های اجرایی استان‌ها، پورتال سرمایه‌گذاری استان ها در بستر SDI استانی ایجاد می‌گردد که اقدامات خوبی در سال جاری در این خصوص انجام گرفت.

 

ایشان همچنین تأکید کردند علاوه بر بعد فنی، بعد تحلیلی نیز مهم است؛ برخی استان ها دارای پورتال‌های بومی هستند و دارای مزایا و قوت‌هایی هستند که می‌تواند با اطلس ملی سرمایه­گذاری درآمیخته شود و از SDI استفاده کنند؛ بستری که تهیه خواهد شد روی ژئوپورتال می‌نشیند و در اختیار سرمایه­گذاران قرار خواهدگرفت.

 

ایشان با تأکید بر عدم موازی‌کاری و توجه به هم‌افزایی در طرح اطلس سرمایه‌گذاری، این موضوع را مهم‌ترین ویژگی این پروژه دانستند و آن را زمینه‌ای برای بهره‌برداری از سامانه‌های دیگر مانند پروژه پنجره واحد مدیریت زمین اعلام نموده و ابراز امیدواری کردند این اطلس موجب کمک به تصمیم گیران، مدیران و سرمایه گذاران در کشور خواهد بود.

منبع خبر: وب سایت سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران - 4 بهمن 1402

دیدگاه کاربران