آفت رقابت نهادهای شبه دولتی با بخش خصوصی در مناقصات «ICT»

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران:  

 

 

با انتشار نامه ای سرگشاده ضمن ابراز خرسندی از تاکید مجدد مقام معظم رهبری بر عدم رقابت دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی با بخش خصوصی در مناقصات و معاملات دستگاه های اجرایی، بر آفات رودررویی نهادهای شبه دولتی با بخش خصوصی بر بدنه اقتصاد کشور و تشدید مهاجرت نخبگان اشاره کرد.

 

 

 

 

در متن نامه فرامرز رستگار، دبیر و نائب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران خطاب به مدیران عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، همراه اول و ایرانسل آمده است: شرکت های تولیدی و خدمات فنی مهندسی بخش خصوصی از تاکید مجدد مقام معظم رهبری برای عدم رقابت شرکت ها و دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی با بخش کاملا خصوصی در مناقصات و معاملات دستگاه های اجرایی بسیار خشنودند و امید دارند که این بار مجریان طرح ها به رهنمود مقام رهبری توجه بنیادی داشته باشند.

 

باستحضار دارید که حضور نهادهای دولتی، نظامی، عمومی، شبه دولتی در مناقصات در رو در رویی بابخش خصوصی، فقط آسیب به بخش خصوصی نیست و آفات دیگری را هم در پی دارد که به مواردی از آن اشاره می گردد:

1 دستگاه ها و نهادهای دولتی و عمومی جایگاه ویژه خود را در سیاستگذاری و نظارت دارند لذا برای این ماموریت سازماندهی شده اند.

 

ورود این دستگاه ها و نهادها به پروژه های اجرایی قطعا آنان را از رسالت اصلی خود دور خواهد نمود.

 

. 2 اگر این نهادها و سازمانها علاوه بر ماموریت های اصلی خود ظرفیت اضافی دارند بجای ورود به سایر مسائل که مخل کسب و کار بخش خصوصی است باید به سازمان امور اداری و استخدامی کشور مراجعه و نسبت به تعدیل تشکیلات خود اقدام نمایند (کوچک سازی دولت).

 

. 3 لازمه حضور در مناقصات متوسط و بزرگ تهیه یک پیشنهاد فنی و مالی مشتمل بر مطالعات امکان سنجی با توجیه فنی و اقتصادی است.

 

این اقدامات در بخش خصوصی با توجه به همه فاکتورهای هزینه ای درآمدی ریسک ها و روش های تامین و جبران از منابع داخلی خود شرکت صورت می گیرد و مدیریت اجرایی و سهامداران شرکت در طول مدت اجرا و دوره های گارانتی و وارانتی در مقابل مشتری مسئولند.

 

. 4 دستگاه ها و نهادهای دولتی و عمومی که مدیران آن با حکم مقام بالاتر منصوب می شوند و در انجام امور هم چندان پایبند به تعهدات و تصمیمات و قول قرارهای مدیران قبلی نیستند چگونه از پس نیازمندی های پشتیبانی مشتری بر خواهند آمد.

 

. در تنظیم پیشنهادات اینگونه دستگاه ها و نهادها به مناقصات دغدغه اصلی برنده شدن است و نه انجام بهینه پروژه، کسب امتیاز برای مدیر فعلی است و نه عاقبت بخیری برای مدیران آتی و نهادی هم برای پایش اینگونه پیشنهادات در مناقصات وجود ندارد.

 

. در شرایطی که تدارکات سازمان های خریدار نگاهشان بیشتر به قیمت ارزان است و نه به کیفیت خرید با قیمت متناسب جایی که آسیب میبیند همان منافع عمومی کشور است.

 

. این ناترازی ها آسیب جدی به اقتصاد کشور کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال وارد می نماید و مهاجرت نخبگان را تشدید خواهد نمود.

 

باعنایت به مراتب فوق خواهشمند است به بخش های فنی و تدارکاتی آن شرکت محترم دستورات اکید برای اجرای صحیح رهنمودهای رهبر فرزانه صادر بفرمایید که عاقبت خیر در پی خواهد داشت.

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - 18 بهمن 1402

دیدگاه کاربران