آمادگی دانشگاه امیرکبیر برای بررسی موانع مولدسازی بر پایه فناوری‌های نو

سرپرست دانشگاه امیرکبیر:  

 

 

 

با تاکید بر اهمیت مولدسازی گفت: این دانشگاه آماده همکاری برای بررسی موانع مولدسازی بر پایه فناوری‌های نو است.

 

 

 

 

 

علیرضا رهایی در نشست فناوری های نوظهور؛ بایدهای مولدسازی، گذر از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال و پلتفرمی، افزود: باید مزیت‌ها و ابهامات مولدسازی بررسی شود.

البته در سطح دانشگاه مطالعاتی درباره مولدسازی انجام شده و دستاوردهایی هم داشته است.

اما با توجه به مجموع شرایط، آسیب‌شناسی و تحلیل آن ضروری است روندها اصلاح شده و تحولی در این زمینه رخ دهد.

رهایی در این نشست در کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران آمادگی دانشگاه را در این خصوص اعلام کرد و مقرر شد دبیرخانه (دبیرخانه جدیدی مستقر در اتاق بازرگانی) نسبت به تامین محتوا و تهیه دستور کار برای جلسات آتی جدی تر اقدام کند.

همچنین صاحب نظران نقطه نظر خود را راجع به آیین نامه به دبیرخانه ارسال کنند.

 

رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا نیز در این نشست در محل اتاق بازرگانی گفت: مولدسازی به جریان‌سازی مناسب نیاز دارد. هیات مولدسازی ۲۱ دی ۱۴۰۱ آیین‌نامه اجرایی مولدسازی را تصویب کرد، در ماده هفت این آیین‌نامه دستگاه‌ها مکلف شدند در قالب سامانه ساد، اطلاعات اموال خود را ثبت کنند؛ اما به نظر می‌رسد در این حوزه، اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته است.

داود ادیب، به تجربیات جهانی اشاره و تصریح کرد: این فرآیند در سایر کشورها هم انجام شده و شاهد موفقیت آنها به ویژه در فرانسه، سنگاپور، کره‌جنوبی و ترکیه هستیم.

مولدسازی سطح درآمدزایی این کشورها را بالا برده است.

بر اساس اظهارات ادیب ظرف یک سال گذشته، فقط ۱۰ درصد برنامه‌های مورد تأکید در آیین‌نامه اجرایی مولدسازی در ایران محقق شده چون به آن تنها در قالب فروش اموال نگاه شده است؛ اما مدیریت اموال اهمیت بیشتری دارد.

کاهش اندازه دولت، گردش اموال و غیره باید در اولویت قرار گیرد.

 

نبود اطلاعات از اموال دولت؛ مانع تحقق مولدسازی
علی زند وکیلی
 مشاور وزارت تعاون، کار و تأمین اجتماعی نیز در این نشست یکی از دلایل مانع حرکت مولدسازی را نبود اطلاعات از اموال دولت دانست و تأکید کرد: دولت اکنون در حال شناسایی اموال خود است.

در این مسیر به همکاری سازمان ثبت نیاز دارد.

برخی دستگاه‌ها از فروش اموال خود می‌ترسند چون این‌گونه عنوان می‌شود در دوره مدیریت یک فرد ملکی فروخته و منابع آن صرف امور جاری شد.

بنابراین بهتر است فروش اموال را کنار گذاشته و به سمت بهسازی و تهاتر حرکت کنیم.

بابک ضرغامی، مشاور سازمان خصوصی‌سازی رویکردی را که در ابتدای مولدسازی مورد توجه قرار گرفت، فروش اموال عنوان کرد و گفت: رویکرد فروش اموال در ابتدای امر بسیار مورد توجه بود؛ اما به تدریج تغییر کرد، چون به نظر می‌رسید صرف فروش املاک، موجب موفقیت در روند مولدسازی نمی‌شود.

بنابراین این فروش باید در راستای تبدیل اموال اتفاق بیفتد.


ایمان لطفی، مدیر مرکز هم آفرینی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، با تاکید بر ترسیم چشم انداز، ماموریت، اهداف و نقشه فناوری و نوآوری برای دبیرخانه و نقش نهادهای ایجاد شده در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تحت عنوان مراکز شتاب دهی و هم‌آفرینی برای تحقق این مهم، افزود: فرهنگ سازی و ترویج در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.


شهرام حلاج، مشاور کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و احداث اتاق ایران نیز در این جلسه تأکید کرد: فرآیند مولدسازی باید با نگاه تخصصی به موضوع و بررسی این نکته که کدام پروژه ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد می‌کند، انجام تا سرمایه‌ها به سمت این پروژه‌ها هدایت شود.

کشورها باید بتوانند به سمت مولدسازی موفق قدم بردارند، در این فرایند دارایی دولت باید به پول تبدیل و در بازار رقابتی عرضه شود. بنابراین تهاتر یک امر استثنایی است و نباید ملاک کار باشد.

ساختار و مقدمات موردنیاز مولدسازی در کشورهایی مانند سنگاپور و فرانسه خیلی پیش‌تر فراهم شد تا اینکه این کشورها بتوانند به سمت مولدسازی موفق قدم بردارند.

در این فرایند دارایی دولت باید به پول تبدیل و در بازار رقابتی عرضه شود، بنابراین تهاتر یک امر استثنایی است و نباید ملاک کار باشد.

فرشید شکرخدایی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران از وجود داده‌ها و اطلاعات غیرشفاف و نادرست صحبت کرد و گفت: آنچه در قدم اول به عنوان یک مانع در برابر مولدسازی مطرح است، وجود اطلاعات نادرست و ناقص است.

در قدم بعدی اهمیت پذیرفتن قیمت‌گذاری‌های کارشناسی اموال و املاک مطرح می‌شود که معمولا پذیرفته نمی‌شود.

وی پیشنهاد کرد که برای شروع در طرح مولدسازی از ۱۰ صنعت مختلف ۱۰ نمونه با سطح پیشرفت‌های متنوع و از مکان‌های مختلف پیدا و در کنار آنها چند شرکت مولدساز خصوصی در قالب مشاور ایجاد شود تا به اجرای دقیق‌تر این طرح کمک کنند.

از طرفی باید فروش را ممنوع کرده و اموال را به ضمانت‌نامه و اعتبار تبدیل و به متقاضیان عرضه کنیم.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) - 23 بهمن 1402

دیدگاه کاربران