حمایت صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت برای هموارسازی فعالیت دانش بنیان ها

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری اعلام کرد:  

 

 

 

اقدام های صنــدوق پژوهش و فنــاوری صنعت نفت به عنــوان بزرگ ترین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی کشور برای دانش بنیان شدن صنعت نفت را تشریح کرد.

 

 

 

 

 

 

وحیدرضا زیدی فرد گفت: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت از سال ۱۴۰۰ با مجوز صندوق نوآوری و شکوفایی و با سرمایه ثبتی هزار و ۳۰ میلیارد ریال تأسیس شد.

 

این صندوق با همت و سهامداری ۱۲ شرکت اصلی دولتی (شرکت ملی نفت ایران، ملی گاز ایران، ملی صنایع پتروشیمی، ملی پالایش و پخش فرآورده هــای نفتی) و غیردولتی صنعت نفــت (هلدینگ خلیج فارس، مجموعه صندوق بازنشســتگی صنعت نفت و ...) با هدف ارزش آفرینی در حوزه ارائه خدمات مالی و تســهیل تأمین مالی- اعتباری شــرکت های دانش بنیان، فناور و فعال در صنعت نفت فعالیت می کند.

 

وی ادامــه داد: صندوق پژوهش و فنــاوری صنعت نفت آذرماه ۱۴۰۱ سرمایه ثبتی خود را به مبلغ ۲ هزار و ۶۰ میلیارد ریال و در خردادماه امسال نیز سرمایه ثبتی خود را به مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال افزایش داد و بزرگ ترین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی کشور به شمار می آید.

 

 

ترهین مطالبات قراردادی

 

معاون وزیر نفت در امور مهندســی، پژوهــش و فناوری اظهار کرد: با توجه به تصویب آیین نامه اجرایی ماده (۸ ) قانون حداکثر اســتفاده از تــوان تولیدی و خدماتی کشــور و حمایت از کالای ایرانی و با هدف حمایت از تولید محصولات دانش بنیان، توســعه و حمایت از شرکت های تولیدکننده محصولات و کالاهای ساخت داخل و تسهیل ارائه خدمات مالی و تضامین موردنیاز شرکت های فعال در حوزه صنعت نفت دستورعمل اجرایی «ترهین مطالبات قراردادی» یکم بهمن ماه ۱۴۰۱ از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است.

 

زیدی فرد با اشــاره به اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری از این طریق به شرکت های دانش بنیان ارائه شده است، افزود: فرآیند ترهین مطالبات قراردادی با ارسال کتبــی اطلاعیه تصمیم به ترهین قرارداد از ســوی نهاد مالی به کارفرما آغاز می شــود و در ادامه کارفرما با تأیید اصالت قرارداد، رضایت خود را برای اشتراک گذاری اطلاعات مالی قرارداد به نهاد مالی اعلام می کند.

 

قرارداد ترهین با تأمین کننده امضا و کارفرما برای هر پرداخت قراردادی به شرکت متقاضی مجوز لازم را از نهاد مالی اخذ می کند.

 

 

ضمانت مسئولیت کالا در صنعت نفت

 

معاون وزیر نفت در امور پژوهشــی، فناوری و مهندســی ادامه داد: دســتورعمل اجرایی صدور ضمانت و بیمه مسئولیت کالای صنعت نفت به منظور توسعه فناوری و تولید محصولات بار اول در صنعت نفت کشور، اهمیت حفاظت از دارایی ها و تجهیزات موجود در مناطــق مختلف عملیاتی این صنعت راهبردی و کاهش خطر )ریسک) تجاری ســازی محصولات دانش بنیان از طریق پوشش ریسک های احتمالی در استفاده از تجهیزات و جبران خسارت های احتمالی ابلاغ شده است.

 

زیدی فرد افزود: با ابتکار صندوق نفت در اســتفاده حداکثری از منابع کمک های فنی - اعتباری پیش بینی شــده در قانون بودجه و به منظور تأمین بخشــی از منابع موردنیاز پیاده سازی این بیمه نوین در صنعت نفت در اواخر پارســال هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال از این محل جذب شده و اقدام های لازم برای جذب منابع کمک دیگر دستگاه های متولی از جمله معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در حال پیگیری است.

 

 

اعتبار اسنادی ریالی دانش بنیان

 

معاون وزیر نفت در امور مهندســی، پژوهش و فناوری گفت: با توجه به اهمیت تسویه به موقع مطالبات قطعی پیمانکاران طرف قرارداد با شــرکت ها و ســازمان های تابع وزارت نفت در کاهش هزینه های سربار به پروژه ها ناشی از اعمال ضرایب تأخیر پرداخت در محاســبه هزینه ها و ضرورت این موضوع در باره شــرکت های دانش بنیان و فناور که بیشتر از توان مالی محدودی برخوردار بوده و همواره با دغدغه دریافــت مطالبات خود در موعد مقرر روبه رو هستند، دســتورعمل «اجرایی اعتبار اسنادی ریالی دانش بنیان وزارت نفت» یکم شهریورماه امسال از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است.

 

زیدی فرد افزود: هدف این دســتورعمل گســترش زیست بوم دانش بنیان در صنعت نفت و توســعه کسب وکارهای فناور پایه، کاهش هزینه های تحمیلی به پروژه ها و تسهیل شرایط برای تولید محصولات دانش بنیان و بار اول در صنعت نفت است.

 

وی با اشــاره به اینکــه تاکنون قراردادهایی بــه ارزش ۵ هزار میلیارد تومان با شــرکت ملی نفت ایران به ذی نفعی شرکت های دانش بنیان طرف قرارداد با این مجموعه امضا شــده است، گفت: امضای قرارداد تجمیعی اعتبار اســنادی ریالی با نهاد مالی، ارائه درخواست به شــرکت تابع برای استفاده از اعتبار اسنادی ریالی، تدوین شــرایط خصوصی اعتبار اسنادی و ضمانت تعهد پرداخت موضوع آن و اخذ مجوز اســتفاده از منابع برای گشایش، فرآیند اجرای اعتبار اسنادی ریالی دانش بنیان است.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی خوب - 24 بهمن 1402

دیدگاه کاربران