استراتژی های بین المللی شدن و توسعه صادرات

وزیر صمت مطرح کرد:  

 

 

 

 

با صندوق توســعه ملی جهت اختصاص وام ارزی به طرح هــای صادرات محورمذاکره کرده ایم، در تلاشیم وام ارزان فراهم کنیم.

 

 

 

 

 

 

عباس علی آبادی - وزیر صنعت معدن و تجارت - در چهارمین رویداد ملی صنعــت دانش بنیان که با محوریت سلامت برگزار شــد، بیان کرد: چشم امید همه مردم به شما دانشمندان و دانش بنیان های کشوراست، مردم به شما دل بسته اند و ما سعی می کنیم با حل مشکلات، مسیر حرکت شما را باز کنیم.

 

وی افزود: با بانک مرکــزی و وزارت اقتصاد مذاکراتی داریم و در جهت کاهش موانع ناشــی از رفع تعهد ارزی تمام تلاش خود را خواهیم کرد و از تمام صاحبان صنایع حمایت می کنیم.

 

وزیر صمت با بیان اینکه دولت و رئیس جمهور از شــما حمایت می کند، گفت: هر کدام از شــما شــرکت ها بدون رانت کالایی صادر کردید، صاحب ارز حاصل از صادرات هستید.

 

علی آبادی بیان کرد: در افزایش زمان بازگشــت ارز مذاکراتی انجام داده ایم و به موفقیت هایی رســیده ایم و در کنار شرکت هایی که به مشکلاتی برخورد کرده اند، هستیم.

 

وزیر صمت گفت: با صندق توســعه ملی جهــت اختصاص وام ارزی به طراح های صادرات محورمذاکراتی داریم و به دنبال آن هستیم وام با قیمت پایین تری به دست صنایع برسد.

 

وی عنوان کرد: در اتصال به شــرکت های بزرگ آن قسمت که به وزارت صمت مربوط می شــود، ابلاغ شده است.

 

شرکت های بزرگ را موظف کرده ایم که شــرکت های بزرگ، شرکت های دانش بنیان کوچک را حمایت کنند.

 

با کلیه دستگاه های اجرایی و حاکمیتی جهت اهرم سازی ابزار های در اختیــار دولت مذاکراتی داریم.

 

ایــن مذاکرات با هدف تشویق و حتی الزام به شــرکت ها به سمت بکارگیری هر یک از استراتژی ها انجام می شود.

 

وی با اشاره به کتاب ArtOf The Up-Catch Economic گفت: اگر از مســیر نوآوری محصولی را تولید و صادرکنیم، می توانیم از بن بســت مشکل مالی خارج شــویم و به ثروت بزرگ دســت پیدا کنیم.

 

به این شکل رشد ســریع و جهش اقتصادی اتفاق می افتد.

 

وزیر صمت ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب فرمودند ســعی کنید بخشــی از وقت خود را برای فکر کردن بگذارید، ما به فکر شما بیشتر نیاز داریم.

 

وی با بیان اینکه نوآوری مســیر اصلی اســت، گفت: از ایده تا فروش محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

وی با اشاره به اهمیت صادرات گفت: ایران و کره جنوبی ورود به صنعت خودرو را با هم شروع کردند، اما کره جنوبی هدف خود را صادرات تعریف کرد و امروز شاهد موفقیت این کشور در عرصه خودرو هستیم.

 

وزیر صمت با اشــاره بــه حمایــت وزارت صمــت از صادرات گفت: اگر شرکت های تولیدکننده ایرانی محصولات خود را به اروپا و آمریکا صــادر کند، از وزارت صمت مشــوق دریافت می کنند و در اولویت حمایت ما قرار می گیرند.

 

وی با بیان اینکه ارز به شــرکت هایی داده می شود که صادرات بیشتری داشته باشــند، گفت: شــاخص نوآوری و فناوری در اولویت رتبه بندی صنایع خواهد بود.

 

وی با اشــاره به کتــاب از خوب تــا عالی گفت: کســانی که به مرتبه عالی می رســند، از مرتبه متوســط جهش کرده اند، باید تولید کنندگان از تله مرگ نجــات پیدا کنند و با طراحی برند اختصاصی طعم شیرین موفقیت را بچشــند و در زنجیره های ارزش جهانی مشارکت کنند.

 

وی با اشــاره به تعریف رایج از نو آوری در کشــورهای در حال توســعه، گفت: آمریکای لاتین بیشــتر بر علــم و تحقیقات دانشــگاهی تمرکز می کند.

 

اگر به ســمتی برویــم که علم و تحقیقات دانشگاهی را الگو قرار دهیم، روسیه و آمریکای لاتین می شویم.

 

در حالی که در آسیای شرقی تمرکز جدی بر فناوری صنعتی_ بنگاهی است.

 

او بیان کرد: آمریکا و آســیای شــرقی ســامانه مدیرت دانش را ایجاد کردند و مدیریت دانش را ســر لوحه خــود قرار دادند.

 

بسیاری از اساتید دانشگاه های معتبر کشــور و دنیا سال های سال گلادیاتور این سامانه هستند. توصیه می کنم علاوه بر علم و دانش، به مدیریت دانش بها داده شود تا بتوانیم از تمرکز صرف به تولید علم و دانش به سمت علمی کاربردی حرکت کنیم.

 

وی با اشــاره به اهمیت تغییر الگوی تحقیقات کشور بیان کرد. بیان اینکه متاسفانه در کشور ما بیشترین نقش را در تحقیقات به ترتیب دولت، دانشگاه، شرکت های دولتی دارد در حالی که در دنیای پیشرفته برعکس اســت و ما باید به این سمت حرکت کنیم.

 

او بیان کرد: یکی از اهداف همایش دانش بنیان، گرد هم آمدن شرکت های کوچک و شــرکت های بزرگ و صاحب قدرت در کنار هم است.

 

علی آبادی رو به شرکت های کوچک گفت: شرکت های دانش بنیان کوچک به شــرکت هــای بزرگ قالب شــوید و با حفظ چابکی، خود را به پایگاه های محکم متصل کنید، اگر این کار رو نکنید امکان حذف شما بالا می رود.

 

وی افزود: حذف قیمت گذاری دســتوری و خارج کردن دولت از تصدی گری دو موضوع با اهمیت اســت.

 

شرکت های دولتی نباید رقیب شرکت های خصوصی شوند.

 

علی آبادی با اشــاره بــه ارزش رقابت در تجــارت گفت: اجازه بدهیم شــرکت های خارجی نیز در صنعت ورود کنند و رقابت سالم و صحیحی داشته باشند.

 

تعرفه کالای وارداتی باید کاملا هوشمندانه و زمان دار باشد.

 

تعرفه اقلام واسطه ای باید کاهش پیدا کند چرا که مواد اولیه تولید هستند.

 

وی با بیان اینکه اولویت در تخصیص ارز به شــرکت های دانش بنیان داده شــود، گفت: موضوع اصلی برای صادرات این است که چطور به ســمت بازار های بین المللی حرکت کنیم.

 

اگر می خواهید بین المللی شــوید شــبکه ای از ارتباطات در سراسر جهان پیدا کنید و اطلاع رســانی و معرفــی محصولات خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید چرا که در بسیاری از موارد محصولات با کیفیت از این موضوع آسیب می بینند.

 

علی آبادی بیان کرد: سعی کنید تا جایی که می توانید با شرکت های بزرگ دنیا پیونــد برقرار کنید و ارتباطات زیادی داشــته باشید.

 

شما شــرکت های دانش بنیان فرصت ها را قدر بدانید، از روابط خود استفاده و در جاهای مختلف حضور پیدا کنید.

 

وزیر صمت گفت: گاهی برای توســعه لازم است نمایندگی در کشــورهای دیگه ایجاد کنید، و یا در آن کشــور کارخانه ایجاد کنید و یا با شــرکت های دیگر قرارداد ببندید وآنها فروشــنده محصولات شما شوند.

 

وی بیان کرد: من به عنوان وزیر صمت از یک شــرکتی حمایت می کنم کــه در کشــور دیگر به عنــوان یک شــرکت ایرانی، محصولاتی تولید و عرضه می کند.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد مردم - 28 بهمن 1402

دیدگاه کاربران