ناترازی اقتصاد ایران، محیط مناسب رشد بهره وری نیست

روسای کمیسیون های تخصصی و رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران:  

 

 

 

به اعتقاد روسای کمیسیون های تخصصی و رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران در حال حاضر شرایط اقتصاد کشور در حوزه بهره وری، مناسب نبوده و از طرفی زمینه برای بهبود آن نیز مهیا نیست.

 

 

 

 

 

به گزارش اتاق ایران، آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به ناترازی در بخش انرژی، گفت: درکشوری هستیم که بهره وری یک شوخی است و در همه بخش های انرژی، مشکل بهره وری داریم و عمده ناتوانی ها در مدیریت دولتی از محل انرژی ارزان جبران می شود.

 

وی در باره ناترازی در گاز و برق در ایران اظهار کرد: مدیران تصور می کنند که با سرمایه می توانند ناترازی را جبران کنند.

 

این در حالی است که از سال ۲۰۲۵ دیگر نمی توانیم با تزریق پول و سرمایه به منابع نفتی و گازی ناترازی جبران کنیم و باید حتماً روی بهره وری و راندمان کار کنیم.

 

نجفی با اشاره به اینکه با توجه به شدت مصرف گاز و عدم بهره وری در سال های آینده با کسری در بخش انرژی روبه رو خواهیم شد و باید رویکردها تغییر کند، با اشاره به ناترازی بنزین در ایران، تصریح کرد: توقف رشد پلکانی بنزین و ایستا شدن قیمت آن، سبب شد تا الان با تفاوت بالای قیمت داخلی و جهانی روبه رو باشیم.

 

با توجه به افزایش مصرف بنزین، از سال ۱۴۰۱ ناترازی در این بخش داریم؛ اما رانتی که پشت بنزین است نمی گذارد قیمت افزایش پیدا کند.

 

رئیس کمسیون انرژی تأکید کرد: باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند و در کنار آن باید خودروساز راندمان را بالا ببرد و توزیع انرژی مدیریت شود.

 

به گفته نجفی، همچنین افزایش پیچیدگی فرایندی پالایشگاه ها، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و ساخت نیروگاه های خورشیدی با صرفه جویی در سوخت مایع، از دیگر فاکتورهایی است که می تواند به افزایش بهره وری در بخش انرژی کمک کند.

 

 

زمینه حرکت اقتصاد ایران به سمت بهره وری مهیا نیست

 

محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران بهره وری را استفاده از ظرفیت های موجود برای رسیدن به بیشترین میزان تولید، تعریف کرد و گفت: بنا براین تعریف و با نگاه به اطلاعات و مطالعات بین المللی باید اذعان داشت توان تولید ایران برابر با ۱۰۰۰ میلیارد دلار است؛ اما میزان تولید ایران در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

 

از سوی دیگر بهره وری کل عوامل تولید در ایران منفی ۲.۲ اعلام شده است.

 

رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران نتیجه برنامه های توسعه را وضعیت امروز اقتصاد ایران دانست و حکم موردنظر در برنامه هفتم توسعه را تکرار حکم برنامه های قبل عنوان کرد و گفت: متأسفانه می بینیم که بهره وری برای تصمیم گیران مهم نیست.

 

واقعیت این است که زمین بازی بنگاه های اقتصادی برای حرکت به سوی بهره وری مساعد نیست.

 

قاسمی تأکید کرد: مخدوش بودن نظام قیمت ها یکی از عواملی است که مانع بهبود بهره وری در اقتصاد ایران می شود، چرا که بهره وری، دستوری حاصل نمی شود.

 

رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران در نهایت پیشنهاد کرد: به جای حکم برنامه هفتم که بی فایده است، موانع رقابت پذیری اقتصاد و موانع پیوستن به اقتصاد جهانی را حذف کنیم.

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - اول اسفند 1402

دیدگاه کاربران