انعقاد ۷۰ میلیون یورو قرارداد در حوزه پالایش و پخش

معاون وزیر نفت گفت:  

 

 

 

در حوزه پالایش و پخش ۷۰ میلیون یورو قرارداد امضا کردیم که این قرارداد عمدتا با شرکت های دانش بنیان است.

 

 

 

 

 

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در مراسم رونمایی از کارتخوان‌های تولید داخل سامانه هوشمند سوخت اظهار داشت: یک‌سال تلاش مستمر صورت گرفت و از جوانان نخبه داخلی و شرکت‌های ایرانی حمایت کردیم تا امروز شاهد رونمایی از کارتخوان‌های ایرانی سامانه سوخت هستیم.

وی افزود: زیرساخت‌هایی که ایجاد شده با رویکرد به سمت دانش‌بنیان‌ها، از فرصت تحریم استفاده کردیم و نزدیک به ۷۰ میلیون یورو قرارداد در حوزه پالایش و پخش قرارداد داریم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: دانش ارتقای کیفی نفت کوره و تولید کاتالیست‌ها را ایرانی‌سازی کردیم و به دنبال افزایش دانش بنیان‌ها در پالایش و پخش هستیم.

وی ادامه داد: بحث زنجیره کالایی مسئله مغفول مانده هست، باید یک زنجیره کالایی ایجاد کنیم و تمام شرکت‌های دانش بنیانی را زیر یک سقف بیاوریم و در قالب مشارکت بیایند، اتفاق بزرگ‌تری خواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطر نشان کرد: زنجیره کالایی را در همه مجموعه‌های شرکت‌های پالایشی شناسایی کرده‌ایم اما موضوع تأمین منابع مالی موضوعی است که شرکت‌های دانش بنیان با آن مواجه‌اند.

وی افزود: به‌ دنبال مدل سهامداری و مشارکت در بومی‌سازی دانش فنی با حفظ مالکیت معنوی هستیم.

سالاری با بیان اینکه به سمت اقتصاد دانش بنیان رفته‌ایم، گفت: باید در انعقاد مدل قراردادی تسریع شود، نزدیک به ۱۰ همت سرمایه‌گذاری ظرفیت کار دانش بنیان در صنعت پالایش و پخش دارد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم مدل سهامداری را برای زیر یک سقف آوردن همه مجموعه‌ها به‌زودی اجرایی کنیم، الان ۷۰ تا ۸۰ درصد تجهیزات صنعت پالایش و پخش را در داخل می‌سازیم اما زنجیره کالایی کامل نیست.

معاون وزیر نفت حاضر نشان کرد: بحث قاچاق سوخت موضوع مهمی است که اقداماتی در دست انجام است تا از انحراف سوخت در چرخه توزیع و مسائلی که منجر به قاچاق سوخت می‌شود جلوگیری کنیم.

منبع خبر: خبرگزاری مهر - اول اسفند 1402

دیدگاه کاربران