سوریه بازار خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی است

مدیرکل دفتر سازمان توسعه تجارت غرب آسیا:  

 

 

 

سوریه سالانه یک میلیارد دلار صادرات و 5 میلیارد دلار واردات دارد که شرایط مناسبی را برای تجارت با این کشور فراهم کرده است.

 

 

 

 

 

عبدالامیر ربیحاوی اظهار کرد: سوریه از کشورهای همسو با ایران است و تلاش می شود که فصل جدیدی از تجارت با این کشور داشته باشیم.

 

وی افزود: 15 کشور همسایه در اولویت فعالیت های تجاری با ما قرار دارند که سوریه نیز در میان آنها قرار دارد.

 

مدیرکل دفتر سازمان توسعه تجارت غرب آسیا تصریح کرد: سوریه در جنگ تحمیلی نیز با جمهوری اسلامی ایران همراه بود و همراهی های لازم را به عمل آورد.

 

همچنین ما قرابت های دینی - مذهبی نیز با یکدیگر داریم که می توان آن را از موهیت های تعامل دو کشور بر شمرد.

 

ربیحاوی گفت: با توجه به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران به سوریه که همراه با یک هیئت بلندپایه اقتصادی بود در شکل دهی روابط دو کشور نقش مهمی داشت و منجر به موضوعات مهم و توافقات زیادی شد که می توان به مسائل حمل و نقل جاده ای، انتقالات مالی - گمرکی و ترانزیتی اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی کشور تلاش می کند که با هماهنگی کمیسیون هماهنگی اقتصادی میان دو کشور، توسعه همکاری های اقتصادی را در دستور کار قرار بدهد.

 

مدیرکل دفتر سازمان توسعه تجارت غرب آسیا عنوان کرد: یکی از مهمترین روش های ورود به بازار سوریه، حضور در نمایشگاه های این کشور بوده که اکنون نیز شرایط آن فراهم شده است.

 

ربیحاوی ادامه داد: سوریه یک میلیارد دلار صادرات و 5 میلیارد دلار واردات دارد که شرایط مطلوبی برای حضور فعالان اقتصادی ایران فراهم شده است.

 

وی تاکید کرد: تجار ایرانی فرصت تجارت مجدد از بندر لاذقیه سوریه را دارند زیرا این بندر امکان دسترسی به شمال آفریقا و کشورهای همسایه سوریه را فراهم می کند.

 

تعرفه 85 قلم کالای وارداتی به سوریه صفر شد سفیر سوریه در تهران گفت: 85 قلم کالای وارداتی تعرفه گمرکی برای ورود به سوریه ندارند و نرخ تعرفه آنها از 4 درصد به صفر درصد کاهش یافته است.

 

شفیق دیوب اظهار داشت: همکاری های مشترک اقتصادی میان ایران و سوریه باید در تمام زمینه ها شکل بگیرد و همانطور که در روابط سیاسی دارای روابط مناسبی هستیم در این بخش نیز روابط توسعه یابد.

 

وی افزود: در حال حاضر مقامات دو کشور از سطح همکاری های اقتصادی راضی نیستند اما توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

سفیر سوریه در تهران ادامه داد: با شکست داعش در سوریه با همکاری هم پیمانان خود که در راس آن ایران قرار داشت، امروز زمان بازسازی است که ایران نیز باید کماکان شریک سوریه باشد تا با همکاری بتوانیم خرابی های موجود را رفع کنیم.

 

دیوب با اشاره به اینکه کمیته های مشترک اقتصادی میان دو کشور تشکیل شده است، تصریح کرد: تمام شرایط فعالیت ها برای حضور فعالین اقتصادی ایران فراهم شده است و ما کالا و خدمات ایرانی را در کشور خود معرفی و حمایت می کنیم.

 

وی گفت: می دانیم که کالاهای باکیفیتی در ایران تولید می شود که می توان از آن برای نیاز کشور خود استفاده کنیم.

 

سفیر سوریه در تهران ادامه داد: بانک و شرکت های بیمه مشترک نیز ایجاد شده و امیدواریم که شرایط تهاتر کالا میان دو کشور نیز بهبود یابد.

 

دیوب افزود: 85 قلم کالای وارداتی تعرفه گمرکی برای ورود به سوریه ندارند و ترخ تعرفه آنها از 4 درصد به صفر درصد کاهش یافته است.

 

وی گفت: منطقه آزاد اقتصادی در استان حمص سوریه در حال راه اندازی است که می تواند گام بلندی برای همکاری های اقتصادی دو کشور باشد.

 

سفیر سوریه در تهران در باره نگرانی هایی که در موضوع امنیت در این کشور وجود دارد افزود: در مناطقی که تحت سیطره دولت سوریه قرار دارد، فعالیت های اقتصادی در حال انجام و امنیت به طور کامل تامین شده است و بازرگانان در این ارتباط نگرانی نداشته باشند.

 

دیوب تاکید کرد: شرایط غیرعادی در سوریه نداریم که بر روی فعالیت های اقتصادی تاثیر بگذارد.

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - 14 اسفند 1402

دیدگاه کاربران