مصوباتی که رشد تولید و صادرات را از ریشه می زنند

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران:  

 

 

 

از همین الان که چند روزی به پایان سالی مانده که با شعار رشد تولید و مهار تورم آغاز شد هرگز در بخش صنعت و معدن در سال آینده نمی توان انتظار رشد داشت، چرا که سیاست های دولتی ضد رشد است.

 

 

 

 

 

حسن حسینقلی رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در گفت و گویی در خصوص سنگ اندازی ها و مصوباتی که مانع رشد تولید وصادرات مواد معدنی می شود، گفت: با اینکه سال ۱۴۰۲ به عنوان سال رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شد اما متاسفانه به دلیل بی توجهی شدید به این موضوع مهم و سنگ اندازی ها و قوانین دست و پاگیر و قیمت گذاری دستوری و تحمیل عوارض و مالیات سنگین به صادر کننده و تولید کننده رشد تولید تعریفی ندارد.

 

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در بخش مرتبط با فعالیت های ما با قاطعیت می توان گفت امسال در بخضش معدن تولید صفر است در حالی که مسولین در برنامه های رشد اقتصادی کشور رشدهای بسیار بالایی را فقط روی کاغذ می نویسند بدون اینکه به ملاحظات و زمینه هایی که باید فراهم شود تا رشد ایجاد شود کمترین فکری نمی کنند.

 

حسن رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ادامه بحث تصریح نمود: در برنامه هفتم اقایانی که آمایش سرزمینی انجام نمی دهند نمی دانند در این کشور چه داریم و چه نداریم و اهداف چیست و باید به کجا برسیم تا رشد اقتصادی محقق شود برای بخش معدن رشد ۱۳ درصدی در نظر گرفته اند!

 

در حالی که اینک به دلیل تحمیل عوارض و مالیات های بالا رشد ما در بخش معدن صفر است چگونه می توانیم رشد مد نظر آقایان در برنامه هفتم توسعه را تجربه کنیم؟

 

وی در این باره توضیح داد: وقتی عوارض بسیار زیادی بر معدن داران و صادر کنندگان مواد معدنی تحمیل می شود هیچگاه نمی توان امیدوار به رشد در بخش معدن بود آن هم رشد ۱۳ درصدی!

 

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: وقتی دولت عوارض بسیار بالایی بر ما تحمیل می کند و مانع بسیار بزرگی در برابر واردات ماشین آلات معدنی است ضمن اینکه ماشین آلات معدنی چینی بی کیفیت را به صورت قطره چکانی با قیمت های بسیار بالا به سه برابر قیمت مونتاژ و به تولید کننده داخلی می فروشد در چنین فضایی چگونه می توان انتظار رشد اقتصادی داشت؟

 

حسن حسینقلی رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران معتقد است: بی تردید کسانی مدعی رشد تولید شده اند که کمترین کمکی به رشد تولید نمی کنند بلکه ماشین آلات را با گرانترین قیمت در عین بی کیفیت ترین کار را به ما تحویل می دهند با محدودیت شدید و عوارض بسیار سنگینی تحمیل می کنند لذا مشخص است در این وضعیت تمام راه های پیش روی ما برای تحقق رشد در این بخش بسته است.

 

وی در پایان گفت و گو تاکید کرد: از همین الان که چند روزی به پایان سالی مانده که با شعار رشد تولید و مهار تورم آغاز شد هرگز در بخش صنعت و معدن در سال آینده نمی توان انتظار رشد داشت چرا که سیاست های دولتی ضد رشد است و هر آنچه در این موضوع گفته می شود فقط شعار و آماردهی غلط است، لذا از همین الان می گویم این موضوع محقق نمی شود رشد صنعت و معدن در سال آینده منفی تر خواهد شد.

منبع خبر: روزنامه اخبار صنعت - 14 اسفند 1402

دیدگاه کاربران