بزرگترین قرارداد گازی تاریخ کشور امضا شد

اوجی خبر داد؛  

 

 

 

روز گذشته بزرگترین قرارداد گازی تاریخ کشور به ارزش 20 میلیارد دلار برای فشار افزایی میدان مشترک پارس جنوبی با پیمانکاران ایرانی امضا شد.

 

 

 

 

ارزش این پروژه 20 میلیارد دلار عنوان شده و جواد اوجی وعده داده که این پروژه برای تامین امنیت انرژی کشور است و با راه اندازی سکوهای فشار افزایی بروی این میدان مردم تا 70 سال آتی از نعمت گاز این میدان بهره مند خواهند شد.

 

از سال 2017 زمزمه انعقاد قرارداد گازی به میان آمد اما هیچ زمان تعیین و تکلیف نشد، حالا وزیر نفت با افتخار اعلام کرده در این دولت تصمیم بر آن شد که فراساحل این پروژه اجرایی شود؛ البته کشور شریک یعنی قطر نیز برای فشار افزایی فازهای خود با کمک شرکت های بزرگ در دریا طرح های خود را اجرا می کند؛ بحث فشار افزایی در دولت های قبل مغفول مانده بود و حالا با کمک 4 پیمانکار داخلی 28 سکو در دستور کار قرار گرفته اند که به گفته جواد اوجی 3 تا 4 سال آینده، هاب ها به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

 

میزان سرمایه گذاری در این طرح، 20 میلیارد دلار بوده که 90 تریلیون فوت مکعب گاز و 2 میلیارد بشــکه میعانات گازی به تولید کشور اضافه می کند که ارزش آن 900 میلیارد دلار اســت.

 

در طرح فشــار افزایی، منطقه خلیج فارس به 7 هاب تقسیم می شود و هر هاب دارای 4 سکو و مجموعا 28 سکو می باشد.

 

از این تعداد 14 سکو مختص فشار افزایی است که 4 توربوکمپرسور30  مگاواتی بر روی هر یک از آنها مستقر می شود.

 

 

جزئیات امضای بزرگترین قرارداد گازی

 

تاریخ کشور بر اساس این گزارش ارزش این پروژه 20 میلیارد دلار عنوان شده و اوجی وعده داده که این پروژه برای تامین امنیت انرژی کشور است و با راه اندازی سکوهای فشار افزایی بروی این میدان مردم تا 70 سال آتی از نعمت گاز این میدان بهره مند خواهند شد.

 

وزیر نفت در این مراســم بیان کرد: 93 درصد ســوخت نیروگاه ها امســال از گاز بوده همچنین ســوخت صنایع عمده از گاز اســت، بنابراین ما برای اجرای پروژه فشــار افزایی تصمیم شــجاعانه ای گرفتیم و منتظر شرکت های خارجی نماندیم و عقب ماندگی 8 ساله را با یک کار مضاعف جبران می کنیم و قبل از اینکه افت فشــار میدان آن چنان محسوس شود که در تولید تاثیرگذار شود با برنامه ریزی مانع افت تولید میدان خواهیم شــد.

 

جواد اوجی یادآور شــد: 20  میلیارد دلار ارزش این پروژه است و 90 تریلیون فوت مکعب برداشت گاز و بیش از 2 میلیارد بشکه میعانات بیشتری برداشت خواهیم داشــت که ارزش این تولیدات بیش از 900 میلیارد دلار برای کشور عایدات خواهد داشت.

 

ضمن اینکه با احداث این سکوها تمامی ظرفیت خالی کارخانجات پر می شود، اشتغالزایی خواهد شد و در رشد اقتصادی کشور هم تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

از قطر عقب نماندیم

 

وزیر نفت با بیان اینکه ما از قطر عقب نماندیم امروز تولید گاز ما از این کشــور بیشــتر اســت، افزود: امروز ما همان قرارداد هایی که این کشــور چند ماه پیش امضا کرد؛ به امضا رســاندیم و با برنامه ریزی شرکت نفت ظرف 3 تا 4 سال آینده بتدریج شروع به بهره برداری از این سکوها خواهیم کرد.

 

وی در باره تحریم ها و تاثیر آن بر تولید نفت ایران گفت: تحریم ها مانع رشد توسعه ما نشده است، اگر این 40 سال گذشته را بررسی کنیم در کدام سال وزارت نفت هر سه ماهه رشد اقتصادی نفت و گاز بالای 20 درصد بوده است حال آنکه رشد اقتصادی ما در سه ماه اول، دوم و سوم سال 1402 بالای 20 درصد بوده اســت.

 

اکنون قضاوت کنیم آیا تحریم مانع رشد ما شده است؟

 

 

بازگشت احتمالی ترامپ و تاثیر بر صنعت نفت ایران

 

اوجی درباره باگشت احتمالی ترامپ و تاثیر بر صنعت نفت ایران تصریح کرد: همشیه مطرح می کردند شدیدترین تحریم ها اعمال می شود، البته تحریم های این دو سال از تحریم های 97 بیشتر و شدیدتر بود، از شروع سال جاری نیز مانع تراشی کرده و برای کشتی ها محدودیت ایجاد کردند اما از سال 97 بالاترین میزان صادرات نفت رقم خورد.

 

وی با اشاره به دستاوردهای وزارت نفت اظهار داشت: ابتدای دولت تولید نفت از خوزستان یک میلیون و 700 هزار بشکه بود امروز به 2 میلیون 700 هزار بشــکه رســیده اســت، رشد تولید گاز 5 درصد بوده اســت، در افزایش ظرفیت پالایشــگاه هاهی نفت و گاز شــاهد بودیم فاز دوم پالایشــگاه آبادان به ظرفیت 210 هزار بشــکه به تولید بنزین کشــور کمک کرد، پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی که روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز را فراورش می کند به ظرفیت پالایش گاز کشور اضافه شد و صفر تا صد فاز 11 پارس جنوبی به عنوان مرزی ترین و مهم ترین فاز که 20 سال دست به دست می شد و توتال آن را ترک کرده بود توسط شرکت های ایرانی به بهره برداری رسید.

منبع خبر: روزنامه تجارت - 21 اسفند 1402

دیدگاه کاربران