آخرین وضعیت توسعه میدان گازی کیش و لایه نفتی پارس‌جنوبی

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت:  

 

 

 

در فاز اول توسعه میدان گازی کیش ۲۸ میلیون متر مکعب در روز تولید خواهیم داشت.

 

 

 

 

 

 

محمدحسین متجلی در باره وضعیت توسعه میدان گازی کیش اظهار داشت: پروژه میدان گازی کیش با مجوز وزیر نفت و آیین‌نامه معاملات نفت پروژه به شرکت تاسیسات دریایی داده شده است.

وی افزود:  ۲۰۰ کیلومتر خط لوله گازی کیش به سمت فاز ۶، ۷ و ۸ انتقال خواهد یافت و در فاز اول توسعه این میدان ۲۸ میلیون متر مکعب در روز تولید خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد: در ۳ فاز دیگر میدان گازی کیش در حال مطالعات مرتبط هستیم و هر فاز در آینده ۲۸ میلیون متر مکعب در روز به ما گاز خواهد داد.

وی در باره پروژه لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: پیمانکار برای مرحله دوم توسعه لایه‌های نفتی در حال بحث و تحویل سکوی مرتبط با لایه‌های نفتی و همچنین شناور فرآورش است و در این رابطه در حال تغییر و تحول با شرکت فلات قاره هستند.

متجلی خاطرنشان کرد: اردیبهشت ماه این تغییر و تحول به اتمام می‌رسد و وارد فرایند اجرای کار خواهیم شد.

وی تصریح کرد: میزان تولید و هزینه بستگی به نوع قراردادی دارد که ما با پیمانکار منعقد کرده‌ایم، باتوجه به اینکه نوع حفاری ما در لایه‌های نفتی بسیار ویژه است زیرا نفت در عمق کم وجود دارد و باید در این منطقه حفاری ویژه و بصورت افقی انجام شود، یعنی در شرایطی حفاری انجام می‌دهیم که مانند حفاری در منطقه گازی گاز با قطر بالا نیست باید با قطر پایین انجام شود بنابراین حساسیت خاص خود را دارد.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 21 اسفند 1402

دیدگاه کاربران